Misstas för annan ras?
Jag är med i en islandshästgrupp på Facebook för islandshästar i Australien. Där hade de länkat till en annan hästgrupp här i Australien där de hade lagt upp en bild på en av de aktiva islandshingstarna som finns här, nämligen Haukur frá Stuðlum.
Haukur ser ut så här och bilden publicerades tillsammans med texten "Name this breed (and if you are super clever name him as well)", alltså ungefär "Namnge hästrasen (och även namnet om du kan)".
Eftersom islandshästar inte är så kända här (än) så var det rätt så kul att läsa svaren. Visserligen gissade några rätt, men väldigt många gissade på haflinger och även några trodde att det var en fjordhäst. För oss islandshästmänniskor låter detta helt fel, men jag förstår om man aldrig har sett en islandshäst innan… 😃
Har ni någon gång varit med om något liknande? Kanske har folk gissat på att ni har en annan ras än just en islandshäst? Vad har de misstagit er islandshäst för?

Man ska nog veta för att se det inte alltför subtila som faktiskt ganska tydligt visar vad det kan vara för slags häst. Utseendemässigt skiljer sig inte islandshästen alltid från exempelvis fjordhäst, men steget kan ju vara mycket annorlunda.
Om man ser en video blir det omöjligt att ta fel - om man känner till den.
Jag tror att australiensarna helt enkelt gissar efter utseendet och inte känner till islandshästen och dess typiska drag.
Med den bilden är det väl omöjligt att gissa fel? :P möjligen haflinger om hästen står still, men fjording :P ??

#1 - Nej, det är klart att man inte kan veta om man aldrig har sett rasen! Så jag anklagar inte australiensarna för något, tycker bara att det var lite kul att höra! 😃
#2 - Jag var nog lite otydlig i första inlägget ser jag nu. Det var inte exakt den bilden som jag länkade till, men en annan där "en van islandsmänniska" ser att det är en islandshäst utan tvekan. Men fortfarande så skrattar jag lite åt fjording! Men som sagt - inte lätt om man inte vet! 🙂
#3 - Hihi, frieser? Ja, det är inte alltid enkelt! 😃 "Ponny" har jag också hört några gånger och då inte i bemärkelsen "islandsponny", utan just "vanlig ponny".
Jag hade förstått gissningarna om hästen hade stått still på bilden, eller iaf Inte töltat. Nu ser man ju så tydligt att hästen inte travar att man som hästmänniska borde börja räkna upp hästraser med andra gångarter. Men det kanske är för långtbort på andra sidan jorden att känna till islandshäst? I ett bostadsområde nära mitt första stall red vi ofta förbi en gammal gubbes hus, han frågade VARJE gång han såg oss, om det var russ vi hade… Han var nog senil för varje gång förklarade vi att Nej, det är islandshästar. Det är enda missen nån gjort i min närhet. Själv tycker jag det är busenkelt att skilja ut islänningarna från andra ponnys. :-)
Har inte varit med om att någon missbedömt mina islandshästar, men många trodde att min enorma (133) russvalack var islandshäst x)
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter