Nyfiken!
Hej! har efter flera år börjat intressera mig mer och mer för denna underbara skapelse islandshästen men har lite frågor för det är en hel del jag inte förstår ^^
varför har vissa ryttare på tävling olika band till exempel rött,grönt och gult ?
och vad har de små vita "skydden" för funktion ?
varför rider vissa utan schabrak ?
det sägs att en sadel till en islandshäst ska ligga längre bak hur mycket längre bak o varför ? :)
tacksam för svar ! 😃
"varför har vissa ryttare på tävling olika band till exempel rött,grönt och gult ?"
Det är för att markera vilken ryttare som är vilken. Det blir mycket lättare för domarna, speciellt om det är flera ryttare inne på banan. Då vet domarna att Anna rider med rött band, Sara rider med grönt band och Peter rider med gult band. Domarna (och publiken) kan inte känna igen alla ryttare och som sagt så rider man ofta flera ryttare inne på banan samtidigt.
"och vad har de små vita "skydden" för funktion ?"
Du tänker förmodligen på boots som kan se lite annorlunda ut beroende på märke. Några väger mer, andra väger mindre. Anledningarna till varför man har dem kan vara flera olika. De lätta bootsen (som inte väger så mycket) kan användas som skydd, de tyngre bootsen kan bland annat hjälpa till att reda ut taktproblem eller ge hästen lite extra att jobba med och få den att förbättra sina rörelser lite. På tävling får bootsen max väga 250 g, annars kan du bli diskvalificerad.
"varför rider vissa utan schabrak ?"
Det är individuellt. Några rider med schabrak, andra med vojlock, en del med bara en mindre padd och somliga helt och hållet utan någonting. Det kan bland annat bero på vad man tycker är snyggt, jag själv föredrar att bara ha en liten vojlock eller padd - det blir snyggare så!
"det sägs att en sadel till en islandshäst ska ligga längre bak hur mycket längre bak o varför ? :)"
Själva bakgrunden till detta är att hästen behöver kunna "ta ut" sina steg och kunna arbeta ostört under ridning. Om en sadel ligger för långt fram så kan den störa både bogen, benen och hästen i övrigt. Det innebär inte att du ska lägga sadeln en halvmeter bakom hur du normalt sett skulle sadla (vilket vissa verkar tro). Sadeln ska bara helt enkelt ligga bra, så att den inte stör hästen. Sadelgjorden ska inte heller ligga och skava in i frambenen.
Okontaktbar för svaret :D
Okontaktbar, vet jag inte…? 😉
Haha, autocorrect är härligt ibland!
Oj haha ! Cepe mobil sorry!