Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettträning
Läst 1290 ggr
Zekina
0

Igångsättning

På fredag få jag hem mina nya foderhäst, en 6 årig valack efter mökkur.

Han blev inriden när han var 4år, men har nu i ca 2år bara stått som sällskapshäst. Så nu ska jag sätta igång honom.
Han är mycket känslig i munnen, skulle väl kunna vara aningen känsligare för skänklen, men det är sånt jag får jobba med :)
Han är bra grundriden, kan skritta, trava, tölt och galopp utan problem.
Har fått se bilder från när han reds in, och han har verkligen potential på att bli riktigt bra!

Jag kommer få hjälpa av ägaren nu i början och sedan kommer jag även gå på kurser m.m

Nu undrar jag, eftersom det här är min första islandshäst, vad ska jag fokusera på när jag inte tränar för ägaren? Hon kan nämligen inte komma ner till stallet där jag ska stå 7 dagar i veckan.
Min första tanke var att det blir mycket markarbete, och att kanske skippa tölten i början när jag rider själv? Fokusera mest på att få galoppen och traven så ren så möjlig.
Ridningen kommer varieras med uteritt, paddock och kanske även åka ner till ett ridhus i närheten.

Alla tips mottages! :)

Gronstedt
2

Har han stått i 2 år bör du nog hålla dig till skritt minst den första månaden, gärna längre. ¨Till att börja med promenader vid hand, med tiden mer terräng, klättring, bommar etc. Inte så mycket böjda spår eller sidvärts de första veckorna, varken uppsuttet eller från marken. Tömkörning och senare tömlongering är bra för att bygga muskler utan att belasta ryggen.

Att börja jobba med rena gångarter ligger nog ett par-tre månader framåt i tiden, och då har ni lärt känna varandra bättre, så att du lättare kan se var just ni behöver lägga mest krut.

Zorrbert
0

du ska väl inte rida 7 dagar i veckan? rid ca4 dagar i veckan och inte för långa pass. Mkt skrittpauser i början när du börjar med mer än skritt.

Maja
0

Ta det lugnt och se till så att hästen hinner med i allt som händer. Tänk dig själv att gå från att inte träna alls till att överträna - det är inte bra alls, utan man måste bygga upp kroppen från början. Om du tar i för hårt så kan det leda till belastningsskador och det är inte kul.

Jag skulle nog satsa på mycket skritt i början. Både ridandes, men även promenader. Det ger dig chansen att lära känna hästen och tvärtom. Jag har haft ett liknande fall där jag fick sätta igång en häst och då tog vi många skogspromenader - dels för att det var roligare när det "hände" saker (jämfört med att gå på en rak väg) och dels för att hästen både får använda hjärnan och jobba med kroppen på ett helt annat sätt (aktivera fler muskler/sinnen).

Så småningom skulle jag kunna lägga in kortare travpass, men var noga med att se så att hästen klarar av det. Om hästen är ung och "bara inriden" (inriden som fyraåring, stått i två år och är sex år nu - låter som att han inte reds så jättelänge alltså) så kan du få backa bandet en bra bit och se så att alla grunder sitter. Kommer han ens ihåg vad starta, stanna, svänga och så vidare betyder? Det får du se under träningen!

Stort lycka till och hör av dig om du har fler frågor! Ska bli kul att följa er, uppdatera oss gärna om hur det går! 🙂