Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettannonser
Läst 3162 ggr
PennyScarlett
3

Foderhäst någon?? Bråttom!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gör ett litet desperat försök här…Det är ju så att vi står i en väldigt taskig sits här hemma. Mina föräldrar ska skiljas och gården är såld och om en vecka så är min familj troligtvis hemlös. Jag själv har påbörjat en kontakt med soc i hopp om att få stöd med ekonomi och boende, MEN så är det ju så att jag har min unghäst, Gláma. Hon står just nu inackorderad på en lösdrift lite utanför Svenljunga, men ska flyttas om några veckor till ett stall mitt i svenljunga då jag upplever att hon inte trivs med kompisarna på lösdriften. Dessutom har jag inget körkort och har svårt att ta mig till henne så mycket som jag skulle vilja. 

Inackorderingen på det stallet kommer gå på 900 i månaden och då ingår allt plus att hon hamnar hos mitt gamla sto som jag sålde dit och det blir ju jättebra! Alla vet ju dock att ingen skattebetalare skulle vara lycklig över att sponsra mig med 900 spänn för att jag ska kunna ha en så lyxig sak som häst och det förstår man. Jag försöker nu att leta efter små svartjobb så att jag drar in de 900 själv istället, men i januari ska jag börja studera på heltid och jag har dessutom ett handikapp som begränsar mig något enormt…Att då studera, ha häst och småjobba vid sidan av GÅR INTE. Jag vet att man inte får säga att något inte går, men jag kommer inte klara det och dom här studierna är jätteviktiga för mig eftersom dom är högskoleförberedande. 

Jag vill inte sälja min häst…har redan gjort mig av med två och det har bara gått utför för mig sedan dess. Så det jag krasst egentligen letar efter är någon som skulle kunna tänka sig att låna Gláma en tid? Tyvärr är hon inte inriden, vilket gör det ännu mer osannolikt att jag kommer hitta någon att hyra ut henne till…Ryttarvan är hon förvisso men hon är så…studsig och förra ägaren har gått alldeles för fort fram med henne så jag har liksom backat och börjat om från början och vill helst inte att någon annan sätter sig på henne heller förrän jag isåfall är med och bedömer att hon är redo för det. Hon lyssnar jättefint på NHn och är en trevlig och dundersöt liten häst! Islandshäst av lite "sportigare" modell, även om hon blivit lite grövre senaste tiden. Hon vill gärna kommunicera och lära sig att kommunicera med människor och hon uppskattar att vara i vårat sällskap och är nyfiken och orädd. Hon studsar som sagt väldigt lätt om man t.ex ställer lite krav på henne (hon måste ju också få lov att uttrycka sin åsikt ^^) eller om hon är full med energi. Hon är verkligen jätterolig att hålla på med och det hade varit jättekul om någon skulle vara intresserad av att pyssla med henne i några månader. (Hon ska iväg till inridning till våren). 

Finns det möjligen någon här som känner sig intresserad eller vet någon som kan vara det? Detta är inte för att få gratis träning utav min unghäst…hade ju helst velat göra allt själv men jag sitter i skiten upp till halsen och vet snart inte vad jag har för andra möjligheter än att sälja henne för ett skampris :(

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

PennyScarlett
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Video

Calibandy
1

Skulle gärna vilja hjälpa dig. Vi har en box ledig här hemma. När skall hon iväg på inridning? Måste prata med min sambo också. //Mvh, Sanna

PennyScarlett
1

Ja, jag hoppas ju att få ut pengar från försäkringsbolaget innan mars och hon fyller 5 i maj…så där någonstans ska hon väl iväg är det tänkt iallafall :)

PugBull
1

Fy vad trist, viken jobbig sits du sitter i :( Hoppas verkligen att det löser sig!

Uss
1

Låter jättejobbigt!

Men det du egentligen undrar över är om någon vill ha en sällskapshäst i ca ett halvår (dvs. sköta - inte rida - och betala för henne)? Även om de flesta vill sälja/låna ut en sällskapshäst, så brukar det också finnas en del sökesannonser (ibland akut) - har du kollat?

Vill inte vara negativ nu, men du är väl inte så desperat att du "glömmer" att kolla referenser på den du lånar ut henne till?

PennyScarlett
0

#5 Självklart inte! Hon får ju inte hamna hos vem som helst :O jag älskar min häst och vill inte ha en förstörd häst tillbaka…Men jag har kollat nu på sökesannonser och hittade några i närheten som heter Stewart ranch som håller på med NH, western och engelsk ridning, inridning, de har kurser och bra referenser. Hon erbjöd sig även att rida in Gláma om hon och hennes dotter får lov till det, men att de inte använder gångarterna tölt och ev pass om hon har det. 

Det kändes jättebra när jag pratade med henne och har kollat deras hemsida. Så nu får vi se om Gláma är något för dom :) som sagt så finns hon i närheten så jag kan ta del av hennes utveckling också.

Uss
1

Jo, jag har förstått at du är väldigt mån om din lilla Glàma, men när man hamnar i ett pressat läge är det lätt att glömma för man VILL ju att det ska gå bra.

Håller tummarna för er!

PugBull
0

Det låter ju jättebra! Superskönt för dig om du kan ha henne i närheten! :)

PennyScarlett
0

#7 och #8 ja jag älskar min lilla häst och vill att hon ska ha det bästa! Jag har nu skickat en presentation på Gláma och väntar på svar :) hoppas dom finner henne intressant!

PennyScarlett
0

Okej…dom som jag nämnt tidigare kommer höra av sig imorgon om dom är intresserad av Gláma. Dom har tydligen fått fler förfrågningar..Men nu har jag en annan tjej på mejlen som verkar intresserad och som verkar ha samma tänk och filosofi kring hästar som jag själv. Hon har ridit in en 3 åring innan utan problem, men jag har ju sagt att jag inte vill att någon rider Gláma om man inte har goda kunskaper och referenser, just för att ingenting får gå fel med henne. 

Dom på ranchen har jag full tillit till att dom vet vad dom gör, men om dom nu säger nej tack, hur gör jag då med den andra tjejen? Hon verkar noggrann med relationen till hästen och lägger mycket tid på markarbetet vilket är superbra. Men ska jag säga okej till att hon börjar grundrida Gláma så smått när hon kommer dithän eller är det en katastrofal idé? Jag har hittils som krav att alla som är intresserade av att rida in henne och inte rider islandshästar enbart isåfall får använda sig av skritt, trav och galopp, men det kanske inte är bra..? Åh jag vet inte :( snälla hjälp mig…

Uss
6

Du måste träffa tjejen, tror jag, och bilda dig en uppfattning om henne - det kan man inte göra per mejl, men om jag hade varit du och VERKLIGEN inte ville att någon skulle jobba med min häst under "fodervärdstiden" så skulle jag sagt nej tack.

Jag hade i stället valt någon som vill ha en ren sällskapshäst. Tänk dig in i fodervärdens ställe; vill du betala och sköta en häst med det enda tacket att du får ta hand om hästen? Foder, stall, strö, verkning av hovar, ev vaccination, avmaskning o försäkring (kan vara krav från stallägaren) kostar en del. Även en sällskapshäst kostar, men då har man i regel eget stall och det man i regel vill ha är en häst till i hagen/stallet som man inte behöver arbeta med.

Jag har sett medryttare som direkt före ridturen fått stränga order att inte galoppera eftersom hästen var under igångsättning efter skada (kotled, tror jag) och knappt 200 m därefter (utom synhåll) frågar om vi ska galoppera… När vi sa nej så började hon i stället hoppa fram och tillbaka över diket…

Jag har varit med om att låta en tjej (duktig och pålitlig - trodde vi) gå en kort promenad med vår häst, hästen var halt på tre ben (konstaterat av vet med stränga order om boxvila och max 15 min promenad/dag) vilket gjorde det svårt att se hältan eftersom den flyttade sig men det var HELT tydligt att hästen inte var "ren" - tjejen kommer glädjestrålande tillbaka, hon hade sprungit (!) med hästen på gräsvägen (knögglig variant) och hästen var inte halt, det såg hon, det var bara de första stegen som såg lite konstiga ut…

Listan kan göras längre; min erfarenhet är iaf att fodervärdar och medryttare ofta tycker att ägarnas krav är helt orimliga och obegripliga och (för att travestera kapten Barbossa ;D ) more like guidelines than actual rules. Det brukar börja med "nog kan man väl prova lite försiktigt iaf" och sedan är ägarens förhållningsorder glömda…

Men jag tror att du måste bestämma dig; en fodervärd kommer nog inte att nöja sig med att borsta och hantera din häst, den som vill ha en sällskapshäst kommer kanske inte ens att borsta din häst - vilket är ditt värsta scenario? Välj det andra! ;D

kvekki
0

Hur har det gått? Håller tummarna för att det går bra!

PennyScarlett
0

Det kommer en dam och hämtar henne om en vecka :D det känns jättebra verkligen! Gullig du är som frågar! Tack!

Uss
0

Så skönt att det ordnat sig för er :D

PennyScarlett
0

Ja det är underbart :D är så glad!

Maja
0

Vad härligt att det löste sig!

PennyScarlett
0

Nu har jag sån panik…Damen som skulle hämta henne dök aldrig upp och hörde inte av sig på flera dagar. När jag väl fick tag i henne visade det sig att hennes bil hade gått sönder men att hon skulle ha tillbaka den inom en vecka. Bad henne ringa när hon visste något men hörde inte ett ljud, så jag ringde upp igen en och en halv vecka efter vårt senaste samtal där hon sa att hon blivit sjuk och inte hört något om bilen men hon skulle ringa mig dagen efter. Tre dagar gick och idag ringde jag upp henne igen för att kolla läget. På henne lät det som om hon inte tänkt komma och hämta Gláma än på länge. 

Det här är så jobbigt! Jag har varit tvungen att höra av mig till stallvärden och förklara läget och sa att Gláma bara skulle behöva stå kvar ett par dagar extra och nu har ett par dagar blivit till veckor! Dessutom vill jag inte lämna Gláma till den här damen längre.En punkt i kontraktet tar upp att jag vill ha kontinuerlig uppdatering om hennes utveckling och den här kvinnan har ju visat sig vara allt annat än trovärdig…så nu försöker jag hitta någon annan :( hjälp någon? Jag vill inte sälja henne…

Maja
1

Åh, vilken dålig stil! :( Har tyvärr ingen idé/förslag på någon lösning men håller tummarna!

Maja
0

…eller, har du lagt ut annonser på alla Facebooksidor med islandshästfolk? Kan kanske finnas någon lösning där?

PennyScarlett
0

Nej det har jag faktiskt inte gjort…tänkte inte på att det fanns där :O har bara använt iFokus och hastnet…

Maja
0

Prova det! :) Dyker upp massa annonser om folk som söker foderhästar, sällskap etc.

PennyScarlett
0

har lagt upp min annons där nu..hoppas jag hittar någon, annars får jag skicka tillbaka henne till danmark :(

Uss
0

Lokalklubbarna har ju också annonssidor, glöm inte lägg ut annonser där också!

PennyScarlett
0

lokalklubbarna? :O

[Moa-]
1

Blocket? Det är ju många som söker sällskapshästar… Det bör ju vara din mest rimliga utväg.

Om jag personligen ville ha en häst för att ha en häst så skulle jag ju aldrig acceptera så otroligt dåliga villkor som du erbjuder till fodervärden, utan det avtalet verkar ju väldigt ensidigt. Däremot kan någon i akut behov av sällskap säkert nappa.

kvekki
0

Va tråkigt att det blev bakslag! Det är ju helt klart inte lätt att hitta någon som vill ta hand om en häst/vara fodervärd åt en häst som inte får ridas på. Men som någon sa -Facebook o dess olika grupper för häst är ju ett bra sätt att nå ut till massorna! Hoppas det löser sig!

Uss
0

Svenska islandshästförbundet har en massa lokalföreningar runt om i Sverige du hittar adresser på www.icelandichorse.se under Förbundet - Lokalföreningar Jag tror nog alla har egna hemsidor, du kan själv välja den/de föreningar som finns nära dig

Novisan
0

Du kanske kan sätta upp lappar i stall runt om i trakten?

PennyScarlett
0

Det är klart att det är taskiga villkor, men det är ju helt för att undvika skador som jag inte vill att okunnigt folk hoppar upp på min häst i tid och otid och lär henne kanske massa dumheter som jag sedan får jobba bort…det är frivilligt att rida henne förutsatt att man vet vad man håller på med. Det är tråkiga villkor för att jag försöket att ta ansvar som hästägare. Och visst har jag haft folk som nappat som tycker att unghästar är roliga och som vill ha lite mer art jobba med. Tyvärr har dessa bott alldeles för långt bort. Om de väljer bort min häst för art hon enbart är insutten så är dom ändå inte den typ av fodervärd jag söker. Lämnar ju inte bort henne till vem som helst bara för att bli av med henne…

Uss
5

Men Hallå! Om du har fått förslag från duktiga människor så spelar det väl ingen roll var de bor!? Jag tror inte du får vara så kräsen, för det vimlar inte direkt av duktiga, seriösa hästmänniskor som vill jobba med din häst OCH betala för det ;) Det är väl bättre att hon åker iväg lite längre än du tänkt dig än att du inte hittar någon som tar hand om henne tills hon ska på inridning i mars/maj (eller talar vi om längre tid?) och att du får bära oron över att inte hinna med/få ihop pengar till stallhyra mm nu när skolan börjar? Jag har ett tips till, men känner på mig att du inte gillar det; kontakta en islandsridskola o låt dem använda Glama i verksamheten mot att de utbildar henne. Måste kanske vara lite längre tid än några månader o du måste acceptera att hon får olika ryttare. En seriös ridskola har ju hästar o ryttare på olika nivåer och matchar ihop dem så både häst och ryttare utvecklas och de tar alltid väl hand om hästarna, de är ju proffs.

PennyScarlett
3

Det var väl egentligen ingen jättedum idé…Finns ju ett antal ridskolor här omkring med islandshästar. Antar att jag får släppa på gränserna lite..kan inte ha kakan och äta den :/

Uss
0

Hur har det gått för er?

PennyScarlett
1

Inget vidare. Hon är nu till salu och jag tvingas lägga hästintresset på is… :(

Maja
0

#33 - Hoppas att du hittar en bra köpare! :-) Tråkigt att du måste ta en paus dock.

PennyScarlett
0

Ja det hoppas jag också. 

Saker och ting förändras så hela tiden. Har fått ett jobb nu så rent ekonomiskt kan det lösa sig att ha kvar henne. Men jag har inte råd att  utbilda henne och jag tog mig vatten över huvudet som köpte en unghäst :( Har inte alls kunskapen till det och kommer nog ändå att göra henne mer odräglig än foglig om jag ska träna henne själv. Så ovärt. 

Skrev i annonsen nu att jag kan vara intresserad utav byte mot en äldre, likvärdig häst. Är det möjligt?

kvekki
3

Nu får du inte ge upp bara för att Du tycker att du inte duger! Klart du klarar att utbilda, ge det tid bara! Man lär sig och utvecklas längs vägen! Jag hade aldrig ridit in nån häst innan min K, skulle skickat iväg henne "för att jag inte var duktig nog"… Men hade inte råd o började lite själv. Lite blev ett steg till… O ett steg till… O vips var hon inriden! Inte perfekt på något vis men alldeles så vi klarade oss och förstod varandra. Därifrån har vi bara utvecklats tillsammans. Jag tror då iaf inte att du kommer förstöra någonting. Ge det en chans och börja så smått! Läs allt du kan komma över i bokväg om inridning och horsemanship så kan du finna både inspiration och hjälp utan att betala för dyra tränare. Grattis till jobbet, kämpa på och njut av tiden i stallet!

PennyScarlett
0

Men hon behöver så mycket tid och engagemang :( Och jag har ingen tid och kommer få ännu mindre tid när jag börjar jobba. Har dessutom inget körkort så det är svårt för mig att ta mig till stallet då det inte heller går bussar dit. Det är synd om henne. 

Menar inte att inte en äldre häst behöver tid, men annars kan det ju gå 4 år till innan Gláma är någorlunda sånär uppfostrad…Hon som var och tittade på henne arbetar regelbundet med unghästar och man såg sån skillnad direkt på vad hon fick in i huvudet på Gláma på bara 5 min, jämförelsevis med vad jag lyckats med under mitt år som ägare. Hon kan promenera fint jämte en, men brallar ändå loss emellanåt när hon blir uppspelt över något. Och hon kan gå förbi bilar som kör på vägen. That's it typ…

[Moa-]
0

PennyScarlett; en äldre/inriden likvärdig häst kommer du ej att få utan att lägga pengar emellan. Jag vet ej vilken kapacitet eller härstamning din häst har, men är den väldigt bra så kan du troligen byta mot en inriden häst, men som regel tingar en inriden häst ett betydligt högre värde än en ej inriden. 

Lycka till med försäljningen!

PennyScarlett
0

#38 Jo självklart det förstår jag också…med äldre häst så syftar jag på typ pensionär…en 17+ i ålder. 

Gláma har fin härstamning, bra trav, blup på 103 och har ett jättebra sinnelag. Så visst tycker jag väl att man skulle kunna byta henne mot en exempelvis 19 årig gammal skogsmullehäst som man kanske kan ta något pass på banan med lite då och då. Har ju inget krav på stam, färg, storlek eller dylikt. Vill bara ha en liten kompis som kanske ändå bara går i någon annans hage men som fortfarande har en del att ge till en hobbyryttare som mig…

Är detta verkligen helt osannolikt?

[Moa-]
1

Ja, jag skulle tro det, det är alltid en chansing med unghästar, det är väldigt svårt att säga hur de blir som vuxna. Har du tur så kan du kanske hitta någon och möjligen lägga någon tusenlapp emellan… Men vill du inte ha fång/eksem/tregångare etc, så tror jag som sagt att du får svårt att byta. 

Du skrev även likvärdig häst i ditt inlägg, vilket enligt mig är än mer osannolikt…

PennyScarlett
0

Ja men då får jag väl hoppas att någon köper häststackaren så får jag väl köpa mig en ny häst någon gång långt in i framtiden

[Moa-]
0

Ja, eller om du har möjlighet och önskar så kanske du har möjlighet att få någon på foder, men låter som om du har en relativt instabil situation både tidsmässigt och ekonomiskt just nu… Hoppas att det löser sig i alla fall!

Uss
3

#39 Men en äldre häst kräver kanske mer tid - det är inte bara att ta ett pass då och då, de behöver rörelse för att hålla igång på ett helt annat sätt än en yngre häst, både fysiskt och psykiskt. Om hästen är van att tränas regelbundet så kan den få problem om den helt plötsligt får nöja sig med ett par ridpass/månad, lika väl som man måste bygga upp en häst "långsamt" så måste man ge den tid att vänja sig vid mindre arbete. Äldre hästar har svårare att sätta muskler, så utan regelbunden träning faller de ur och utan muskler är de inte så ridbara, risken för skador ökar… Min gammelman (han är 20 i år men jag vill inte kalla honom pensionär/gammal, han är gammelman bara för att hans kompis är hälften så gammal ;D ) har problem med patella och det är ytterligare en anledning att hålla igång honom. Håller helt med #36 - du får se till att fixa ett körkort snabbt som tusan så du kan komma igång med Glama, jag tror säkert att du fixar det med henne ;D Hur gick det med ridskolan? Om Glama har ett avelsvärde kanske du kan låna ut henne till någon som vill ta ett föl? Höra av dig till någon av de tidigare intresserade som du tyckte bodde för långt bort? En fodervärd med - för fodervärden - mer rimliga krav? Ge inte upp, loppet är inte kört än! En häst är mer än bara en häst, för mig var det stallet som var mitt andrum, mitt egna ställe där jag kunde koppla av när jag hade det som mest hektiskt i mitt "andra" liv! /peppkram

PennyScarlett
0

Jag kan inte skaffa något körkort snabbt som tusan om inte Gláma blir såld. Får isåfall vänta i typ ett halvår tills jag sparat ihop dom pengarna när jag nu börjat jobba. 

Jag har ingen aning om hon har något avelsvärde…jag kan INGENTING om sånt här, eller om hästar och i synnerhet inte islandshästar. Ni här inne är supermänniskor i jämförelse med mig och berättade att Gláma belastar framdelen fel och att hon inte såg ut som något särskilt exteriört och att stammen nog inte var mycket att hurra för eftersom jag inte kunde den utantill. 

Sånt där tittade jag inte ens på när jag valde henne. Jag valde henne för att hon kom fram till mig i en flock om 19 hästar och stoppade huvudet i grimman när jag egentligen skulle hämta en annan häst som var tänkt att jag skulle köpa. Hon var banne mig den fulaste hästen i hela flocken, men i det man höll om henne blev hon bara min bebis och de andra hästarna vart helt ointressanta oavsett hur vackra dom var eller vilka tävlingsmeriter de hade. 

Jag väljer ju inte mina hästar så som man borde välja sin häst och det har banne mig hoppat upp och bitit mig i arslet nu :( Nu står jag med en troligtvis, medelmåttig häst utan utbildning, inte ens påbörjad utbildning och har varken pengar eller tid att ge henne. Hon brallar en del för att jag bara har lekt med henne och har tappat mycket som hon kunde när hon kom för att jag inte tog tag i henne efter att hon slängde av mig i höstas. Jag vart rädd, sålde Nótt och tog in Gláma på en lösdrift där hon inte ens trivs och där har den stackaren fått lov att gå nu. Det är ju inte rättvist någonstans och jag har så dåligt samvete för jag ser att hon känner igen mig när jag väl pallrar mig dit. Och jag saknar henne….jättemycket. 

Det enda jag kan komma på just nu i min förtvivlan och frustration är att först flytta henne någonstans där hon trivs och dit jag har lättare att ta mig, sen är Lisbeth Jonssons yngsta dotter en god vän till mig som har erbjudit sig att hjälpa mig med Gláma med enbart bensinpengar som ersättning…Så det är om jag hör av mig till henne nu när jag faktiskt kommer ha råd att ersätta henne…

Usch vilken lång text det vart nu, förlåt. Men det här med hästarna har verkligen varit ett hårt slag och det är ett jättekänsligt ämne för mig.. :(

Uss
0

Jag förstår dig och jag förstår att du är jätteledsen och frustrerad - ingetdera är en särskilt bra utgångspunkt när man ska fatta rationella beslut! Men "vi" är inga supermänniskor här i forumet! ÄR det så att Glama belastar framdelen fel? På den bilden du lade upp såg det ut så, men det är ju en ögonblicksbild och behöver inte betyda annat än att hon stog illa just då. Om jag minns rätt så var du inte nöjd med de svar du fick när du ställde frågan om vilket pris du kunde få för Glama och det ledde till att du fick raka svar om VARFÖR de som ändå svarade inte uppskattade Glamas ekonomiska värde lika högt som du själv. Ibland är det jobbigt att se sin Guldklimp med andras ögon men det är den information som DU lämnar som är grunden för vad andra ser (kryptiskt formulerat, jag vet men typ om du lägger upp en ofördelaktig bild så är det ingen som ser en jättefin häst, om du inte "kan" stamtavlan så är din försäkran om att den är "prima" inte värd så mycket osv) Jag har också valt häst efter hjärtat i stället för med hjärnan - en häst vi kände som inte mådde så bra och "måste" säljas. Vi tyckte synd om honom och ville försöka hjälpa honom. Vi hade honom i tre år med ständiga besök hos veterinären, orsaken var att han var överbyggd och felställd så han belastade sina framben och fick hältor (var halt på tre ben när vi köpte honom!) men det slutade med att vi fick ta bort honom i alla fall. Så VI skulle inte köpa en häst med samma problem igen (iaf inte om inte hjärtat lägger sig i …). Men utifrån dina trådar så verkar det som att du är ambivalent när det gäller Glama - först skulle du väl sälja (prisfrågetråden), sedan skulle du flytta ifrån lösdriften "snart" och lämna henne på in/tillridning, du ville lämna henne på foder men inte för långt bort och inte till någon som ville rida om inte du godkände denne någon och nu ska hon säljas igen. Ambivalens brukar (iaf för mig) vara ett tecken på att man inte vill göra det man känner att man "måste"… OM det är så att hon är Ditt Hjärtas Val så tycker jag att du ska börja fokusera på lösningarna; VAD ska du göra för att kunna behålla henne och HUR ska du göra det? Jag säger inte att det är lätt, men att bara se svårigheterna och ge upp inför det övermäktigt jobbiga i företaget är ingen lösning. Du kommer bara bära med dig en stor sorg över att du inte orkade hålla fast vid Glama. Du har tidigare sagt att du fått förslag från duktiga människor som vill hjälpa dig med Glama men att du tackade nej för att de bodde för långt bort - spelar det någon roll om de bor i Kiruna och om de vill rida på henne, om det betyder att du kan lösa situationen just nu och har möjlighet att få tillbaka henne om ett eller två år? Säljer du henne har du ju inte den möjligheten, då är hon förmodligen borta för alltid. Jag har sagt det förut och säger det igen; vad är ditt värsta scenario? ÄR det att inte ha kvar Glama? Sälj då inte utan ordna något annat!

Maja
2

Nu har jag inte läst igenom alla inlägg, men en tanke som slog mig är ju att du kan skicka iväg henne till någon elev på Strömsholm/Wången etc. som ska ha en inridningshäst nu under våren? Finns nog fortfarande de som letar häst. Då får du ju hästen inriden och utbildad "gratis" (du brukar få stå för uppstallning, hovslagare etc.). Då blir du ju av med detta bekymmer för en stund och får tillbaka en tränad/utbildad häst som blir mer attraktiv vid försäljning alternativt om du känner dig redo att ta dig an henne själv när hon kommer hem? :-)

PennyScarlett
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för era svar och för erat engagemang. Precis som #45 säger så har jag velat MYCKET fram och tillbaka med Gláma och vad jag ska göra med henne. Det har varit otroligt många faktorer som spelat in. Arbetslöshet, tillgång till stall, utbildning, plötslig flytt osv så att fatta beslut har varit väldigt svårt. 

Jag är inte alltid så bra på att erkänna att jag inte kan någonting, eller att jag har fel. Det har blivit bättre, så nu kan jag själv se att i min förra tråd så pratade jag enbart ifrån okunskap och gick enbart på vad andra sagt till mig utan att själv undersöka saken, vilket jag tänker se till att göra framöver. 

Gláma är mitt hjärtas val. Som sagt så var hon nog det fulaste åbäket i hela flocken, men hon hade en personlighet som matchade min och när jag tittar på henne så ser jag en vildhäst. Hon är en vild och fri själ och det får mig att älska henne ännu mer. Min dröm var att bevara hennes energi och använda den till våran fördel. Det har också varit min dröm att ta henne till tävlingsbanan, om det är något hon tycker är roligt, och kunna titta på henne och veta att detta var min första unghäst och att vi kämpade tillsammans. 
 Så det slog mig nu när jag läste era inlägg, att om det någonsin ska kunna bli möjligt, så funkar det inte att jag är beredd att släppa henne så fort det blir lite motigt. För det är inte att kämpa med henne. 

Alltså så har jag nu ägnat hela förmiddagen åt telefonsamtal och har nu troligtvis fått en lösdriftplats på islandshästridskolan i Svenljunga. Bussen stannar precis utanför så jag kan ta mig till henne på fem minuter. Det är ett pris som jag kommer att ha råd att betala med mitt nya jobb och kommer då även att ha tillgång till upplyst ridbana. 
 Pratade även med min vän, så hon kommer att titta förbi när jag har fått mitt jobbschema så ska vi gå igenom vilka dagar vi kan träffas i stallet och träna Gláma tillsammans. Hon får bensinpengar + lite ersättning för arbetet. Kan ju inte ge så mycket som det egentligen är värt, men vill ju ge henne någonting iallafall. 

Så Gláma stannar hos mig och vi ska träna och leka och äntligen börja stärka vårat band till varandra och jag kommer att få lära mig massor och förhoppningsvis bli bättre än vad jag någonsin varit tidigare. 

Så till er här inne på islandshäst i fokus vill jag bara säga tack. Tack för att ni stod på er och för att ni hela tiden har försökt att hjälpa, trots mitt velande. Hade jag inte läst era inlägg så hade jag troligtvis gjort mig av med Gláma och därmed gjort ett dundermisstag. Jag är otroligt tacksam för att ni öppnade mina ögon och hällt lösningar över mig. Förhoppningsvis kommer ni nu enbart få se inlägg från mig där jag uppvisar våra framsteg eller ber om hjälp i träningen. 

Återigen, stort tack från mig och Gláma! ❤️

Uss
0

Åh vad roligt! Så glad jag blir :D När man är ledsen och förtvivlan så är det så lätt att man inte ser vilja MÖJLIGHETER man har, men det lyser i alla dina inlägg att Glama är Hästen För Dig. Och du - hittar du ett stall där hon trivs så är inte det viktigaste att rida! Med en hage som stimulerar till rörelse och bra hästkompisar så kommer hon ändå att ha ett bra liv, tills det ordnat sig för er och ni kan börja träna tillsammans. Det roligaste med att ha häst är ju kontakten och den har iaf jag störst utbyte av från marken. Sedan har min häst haft liite för mycket vila och då tappat för mycket muskler (och själv har jag ju då i stället gått upp i vikt för mycket) för att jag ska tycka att det känns okej att rida regelbundet, så vi promenerar och tömkör mycket. Periodvis har jag svårt att hinna med att aktivera honom, men "kurvan" pekar uppåt och har gjort så sedan hans långa avställning och vi jobbar med målsättningen att kunna rida långa turer igen, som vi gjorde tidigare. Det spelar ju ingen roll om det tar tid, vi har tid, vi måste inte vara klara till våren…

PennyScarlett
1

Jag är alldeles euforisk :D Har räknat på det nu. I månaden så kommer allt med hästar att kosta mig totalt 2400-2600 kr. Då är stallplats, ridlektioner, privatlektioner, Natural Horsemanship lektioner och inridning inräknat!

Vill börja ta lektioner på ridskolan där hon ska stå, så att jag lär mig rida islandshäst ordentligt och dessutom får någonting att jämföra med när jag sedan rider Gláma. Hon som har ridskolan är tydligen utbildad pedagog också och rehabiliterar folk med hästrädsla, vilket jag kan behöva efter att jag fick den där flygturen. Har ju inte suttit på någon häst sen dess…

Det viktigaste är absolut inte ridningen. För min del är det viktigaste alla såna där praktiska saker, så som lastning, verkning, trafiksäkerhet, att hästen står stilla när man sitter upp osv, fungerar problemfritt snarare än att ridningen är felfri.

Alex
1

Vad kul att läsa att det har löst sig! :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

PugBull
1

Härligt!!! 👍 😊

PennyScarlett
2

Tack för stödet allihop! Ser fram emot att kunna uppdatera er om utvecklingen :D

kvekki
1

Hej! Hur går det för er? Fick du ihop det på ett bra sätt för er?

PennyScarlett
4

Gláma fick flytta till en kompis ett tag :) fick jobb så jag kunde behålla henne och nu bor jag på en liten gård med Gláma, hennes adoptivmamma, hennes storebror och ett arabsto. Hon är nu inriden och ska betäckas till våren. Så allt går toppen!

PennyScarlett
0

:)

Denna kommentar har tagits bort.
kvekki
1

Så skönt! :-)

PugBull
1

Härligt hur allt kan lösa sig bra!!! 😄👍