Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: allmänt
Läst 1157 ggr
Ankan_
0

Rida "vanliga" hästar utan problem

Hej! Jag tror jag ska börja ta ridlektioner med islandshästar men jag undrar då om jag kommer komma rida " vanliga" hästa utan problem? Undrar också om det är stor skillnad på att rid islandshästar än "vanliga"hästar?

ChristineL
2

Vanliga hästar finns inte, islandshäst är en ras med två extra gångarter.

Maja
0

Kul!

Visst är det lite skillnad på att rida islandshäst och "vanliga" hästar just på grund av den/de extra gångarten/gångarterna, men grunden ser likadan ut. Det största problemet som jag har när jag rider tregångare är att det känns som att det saknas någonting och jag har ibland kommit på mig själv att börja samla hästen för tölt och inser att den börjar trampa in i piaff istället… 😂

OneSound
0

När jag bytte till engelsk ridning (vanliga hästar) från islandhäst så tyckte jag att det var lite skillnad. Dock var jag inte så gammal då så kommer inte ihåg allt.

Men vi hade på islänningarna längre läder. Händerna högre burna. Så lärde jag mig iaf.

Sen var de engelsk lärda hästarna lättare i dressyr, men det har ju mest att göra med hur just de islänningarna reds.

Aut viam inveniam aut faciam

Alana82
0

Kan man rida femgångare så är vanliga tregångare en enkel match, men så jag jag en fruktansvärt sträng, strikt och helt underbar ridlärare som ser till att man inte lägger sig till med olater,  som ridit storhäst och akademiskt innan hon började med islandshästar och är mycket noggrann med grunderna :D

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers