Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: allmänt
Läst 1053 ggr
Maja
0

Samma borstar till olika hästar?

Den här frågan är främst riktad till er som har två eller fler hästar:

Har varje häst egna borstar, eller får de dela på samma borstar?

Linnea
1

Dela på samma. Står de med varandra i hagen och/eller inomhus så lär de ha samma "skit". Annat om man har olika stall med tex tävlingshästar, avelshästar osv.

Skynda långsamt så går det fortare.

jagga-ewe
0

Jag har bara en häst, men hon går på lösdrift med andra hästar på ett ridskole/turridningsstall. Använder främst våra egna borstar till henne. Dottern har egna borstar som hon gärna använder på även ridskolans hästar. Förra vintern hade stallets hästar problem med pälsätare, så även vår häst. Men kompisen som var konsekvent med att bara använda sina egna borstar på sin häst fick inga pälsätare. Så efter det bestämde vi att stortrollet bara får ha våra borstar på vår häst och hennes egna borstar på ridskolehästarna. Alternativt inte använda de egna borstarna på andra hästar än vår häst. Vi får se hur det går i vinter.

Problemet är väl när vår häst ibland går med på turer utan att vi är med, kommer ju garanterat bli borstad med stallets borstar då. Så kanske är vi petiga till ingen nytta.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Linnea
0

#2 Om eran häst går på lösdrift men de som har pälsätare så lär er också få det  - OM den får det. Alla individer är inte lika mottagliga för löss, pälsätare mm. Hade två hästar innan som gick på lösdrift tillsammans, den ena fick löss men inte de andra. Och dessa två kliade varandra, sov nära varandra och lekte mycket så dom hade verkligen fysiskt kontakt.

Skynda långsamt så går det fortare.

LeJ
0

Jag har egentligen olika borstar men jag glömde berätta för medryttarna så de blandar dom.  Fast nu ska jag snart göra i ordning nya väskor med nya borstar i, då blir det inget sånt mer, gillar ju ordning och reda.🙂