Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettsjukdomar
Läst 3016 ggr
may-britt
0

fong

hej

min C pooni  har nu  fått fong och  står på  boxs dette er min förste hest med fong så  gode råd tas gjerne i mot.

Rosenvialens
0

Lite förslag bara

1.Veterinär bör du ringa,för att ställa diagnos och även smärtlindring

2.Har du möjlighet ställ ponny på mjuk spånbädd i boxen.

3.Ge endast grovfoder(hö) inget kraftfoder(havre,pellets).

4.Är den skodd med sula,be hovslagaren ta av.

may-britt
0

hej

ja vet har jag ringt så  det er ok

ja hon er på  boxs och  står på mycke spon

ja gir hö och lite halm

nei skoa er inte tatt av sen jag fikk mel fra Noreg hvor de sa at amn skulle inte ta av sko, sen da ble det myke mere ömt i hennes ben

ser ut som det med sko er delte meninger på.

så  får se hvordan jag gjör det.

Rosenvialens
0

Hoppas allt bra med din ponny,lycka till.

may-britt
0

hej

ja takk  hon er bettre i  dag men jag tyker så  synd om henne som moste stå  på  boks sen hon elskar och  väre ute

noen som har hatt fong för ut min vet sa hon kunne gå  ut om en veka men hon fikk ha på en sådan munn kurv så  hon inte kunne eta gras

jag skulle inte ha låna henne ut så  jeg ser dette er min felGråter hun kom hem så  fet med och  har gått och  tråkka på bete inte blivi riden och hon ser inte ut sen hun er jätte fet

men hon setter ned sine ben bettre i  dag

Rosenvialens
0

Bra att det är bättre med henne,visst är det trist för dom att behöva stå inne i box,men dom blir destå gladere sen när dom är friska och kan busa i hagen igen :).Och jag tycker inte att du ska se det som om det vore ditt fel.

may-britt
0

hon er lite bedre i  dag och  hon vill  så  gjerne ut men hon får stå  inne noen dager til så  kan hon få  gå  ut på min ride bana

hon kan få  tak i  grass der med på  kantene men får sette på en sånn mask  på  henne

hon skal nu  ned i  vekt  sen hon er for tjuk men det går forover med henne

Rosenvialens
0

Jo,det tar en stund innan dom blir bra,innan dom kan gå normalt igen.

God tur till dig och ponny

may-britt
0

ja nu  har hun stått på  boks i 8  dager jag har store bokser det er föll bokser men i  morgen skal hon få  komme ut lite på  ride banan så  kan hon få  gå  lite der sen der er det inte gras så  har vi  lavet en liten hage til henne men der er det lite gras så  hon får ha på sin maske.

men hon er bettre men går ennu konstig med sine bak ben men myke bettre enn da jag tok hemm henne

may-britt
0

nu er min häst mycke better och  glad er jag hon får nu  väre ute hele dagen och  hon går bra på  sine ben.

man blir så  bekyret ner der hender noe med   hästene

Glad

Maja
0

Skönt att höra!

LinneaJakobsson
0

hej jag har också nu en häst med fång. Är det någon av er som är Fång kunniga eller känner någon som vet ? Hon har varit sjuk i ca 3 månader och jag motionerar henne med lätta barbacka turer. Har också börja rida henne lite svettig för att hon ska komma igång. Hon visar ingen smärta men jag har sån liten kunskap. Är super tacksam om någon kan hjälpa mig

Bruhn
0

Finns en grupp på facebook som heter tips och råd för oss med fånghästar.Sök där