Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: ryttaren
Läst 1481 ggr
Perly
0

Hur ser ni på storlek?

Detta kanske inte hamnar i rätt kategori men måste fråga hur ni tänker kring Islandshästens storlek. Ska imorgon för första gången på ca två år rida igen och då på mammas (egentligen mormors men mamma har dem) ena Islandshäst och känner mig hutlöst stor för att sitta på en så pass liten varelse. 

Har ridit ena av dem förut men även då kände jag mig väldigt stor, är 173cm lång på 60kg lite drygt och detta borde ju inte vara någon fara egentligen med tanke på att man ofta ser fullvuxna män rida dem på tävlingar men mja… är van med över ett tons kallblod sen tidigare och fick alltid de största hästarna när jag gick på ridskola som barn så känns ovant med något så litet. 

Hur känner/tänker ni när ni rider? Har ni någon som helst ångest för detta eller känns det så naturligt att tanken aldrig ens slagit er?

Alltid Oavsett

PugBull
1

Jag är 164 cm och väger 62 kg. Har ett litet ungsto på 4 år som väger ca 310 kg, 130 cm hög. Hon orkar bära mig utan problem, men trots det så känner jag mig ibland lite stor på henne. Om ett par år däremot när hon vuxit färdigt och blivit mer musklad tror jag inte jag kommer känna så!

jagga-ewe
0

Jag är lika lång som du men väger mer, jag känner mig sällan stor på min islandshäst, 133cm i manke.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Perly
0

Kanske jag som blivit lite "ärrad" i mina tankar av att alltid ha blivit tilldelad stora hästar då.  Tror stoet är 137, valacken är nog större ändå.

Alltid Oavsett

selfrejection
0

Jag har ridit islandshäst sedan jag var lite så jag har aldrig känt mig stor, det är liksom naturligt för mig. Men jag förstår att det kan kännas konstigt när man är van vid större hästar. Du vänjer dig nog efter några gånger :)

Wenniz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en ganska kraftig och stor  islandshäst så jag har inte tänkt så mycket på hur vi ser ut tillsammans. :) Han är då 1,47cm i manken av den grövre modellen, jag är 1,62 och väger runt 65kg. När jag provred min kompis lilla islandshäst på 1,32 cm tyckte jag att jag var enorm, såg senare på bild att han bärde upp mig ganska bra så det såg inget konstigt ut alls. :)

Kan flika in att min pappa på över 1,95cm och väger ca 90kg har ridit runt på min häst, hästen klarar det utan större problem. :)

Den bruna är min häst på 1,47cm och fuxen är 1,32cm - det är jag som sitter på fuxen. :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
Perly
0

Var ju helt klart inte ett tons häst man hade under sig, ska nog be någon ta en bild någon gång, förhoppningsvis får jag samma "uppenbarelse" som du #5. :)

Får ta o jobba upp självförtroendet lite angående att jag inte kommer att krossa hästarna, fick dåligt samvete av att rida mitt tinkersto till en början och ja… 7% av sin egen kroppsvikt borde hon ju kunna bära utan problem.

Alltid Oavsett