Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettträning
Läst 6592 ggr
[daanielah]
3

Hoppa med islänning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Måste bara fråga lite, brukar ni hoppa med era islänningar?

För själv harj ag fått extremt mycket kritik när det gäller att hoppa med isisar, men varför inte? Dom är ju lika mycket allround häst som vilken annan häst som helst?

Maja
0

Klart att man kan hoppa med islandshästar, men de brukar dock inte ha den tekniken. De är inte framavlade för det syftet (som hopphästar brukar vara), och jag vet flertalet isladshästar som är rent utsagt kassa på att hoppa. Det blir liksom rakt upp - rakt fram - rakt ner. Obekvämt och fult! ;)

Själv hoppar jag aldrig, men det beror mer på att jag inte tycker att det är kul. :P

selfrejection
0

Jag har haft två ridlektioner där vi hoppat nu den senaste tiden, och jag brukar hoppa lite i skogen ibland. Inte alls något höjt eftersom jag är lite feg men Guffi gillar det :) Sedan kan det ju vara svårt att hoppa banan eftersom man måste göra galoppombyten, och hur många tränar på sånt med islandshästar? Men kan man det och har koll på resten av gångarterna så är det klart man ska göra det om ryttare och hästen tycker det är roligt.

Men det finns ju undantag också som Maja säger, en del islänning springer ju bara rakt igenom hindrena. Men en häst i min stall är tydligen väldigt duktig på löshoppning, men ser verkligen på honom hur han räknar ut avståndet osv innan han hoppar. Dock vet jag inte hur han är under ryttare.

[daanielah]
0

Nej men jag har hört folk som säger att man förstör islänningen genom att hoppa en det kan man väl verkligen inte göra?
Hoppningen bygger ju som upp muskler som äanvändbara till andra grenar? :)

Odinn
1

Har varit hopprädd i hela mitt liv så har aldrig riktigt testat på det på riktigt. Men brukar ta små skutt med min islänning om vi hittar nån stock i skogen eller så. :) Har försökt hoppa andra islänningar osckå, men dom har inte kunnas alls. Dom har liksom bara sprungit rätt igenom oavsett hur högt eller lågt det är ;)

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

powderpuff
0

För ett antal år sedan när min syster var på ett ställe och hopptränade sina halvblodshästar så var där en med en isis. Hon tränade 120 hinder med den och de gick super bra{#emotions_dlg.laughing}

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

[daanielah]
0

#4 Galet söt islandshäst du rider! :O

#5 mjo hästen jag hoppar i mitt första inlägg som jag skrev löshoppar vi upp till 1,15 än så länge :D

powderpuff
0

Kan du inte lägga in bilder när du löshoppar? Skulle var kul att se.

Vet att de var någon som la bild ut på Bukefalospå en som löshoppade väldigt högt.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Killen
1

Jag och Kristall brukade hoppa upp till 70 cm, främst i skogen.

Ganska lågt hinder på bilden dock:

ff

kissmekate.blogg.se

[daanielah]
0

#7 jag ska kolla om jag hittar dom för tror dom ligger på min andra data :/

Josefineep
1

Min kille löshoppar ända upp till 120 cm.

Med mig på ryggen blir det dock lägre! Senast igår hoppade vi lite småskutt hemmavid, barbacka, jag höll mig kvar trots pigg islänning som betedde sig mer som en vild hopponny! Ibland är han bra rolig! :D

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

[vretenskaniner]
1

Har hoppat ungefär 50-60 cm med Freyfaxi! Och det är bra för musklerna att hoppa någon gång ibland. Och kul som omväxling ;) Löshoppat har han gjort, roligt det med såklart haha! Mellan 80-85 cm.

monsterblom
0

jag hopptränar med min islandshäst två ggr i månaden bara för att hon ska få lite nytt att tänka på och för att få koll på benen och sig själv.
funkar hur bra som helst. ska skaffa en vanlig allround sadel att ha när jag hoppar. litte jobbigt i dressysadel :/
brukar inte vara mer än en halvmeter då det enda syftet är att hon ska lära sig att ha koll på fötterna och hålla en kort galopp.

[Valtyr]
0

tycker inte att det är negativt att hoppa med islandshästar så länge man tänker på att ha en bra galopp och hästen är så pass utbildad så att den är balanserad och kan bära sig i svängarna.

Många islandshästar har lite svårare och kräver mer jobb innan de klarar av att hoppa eftersom de har så mycket annat att hålla reda på och en islandshäst som inte är tillräckligt dressyrutbildad faller gärna över i pass eller tölt när den blir obalanserad i svängarna.

Så ska man hoppa oavsett vilken häst det än är är såklart är det viktigt att den är utbildad nog för att klara av att hålla en bra takt och rytm så den inte kommer fel på hinderna och det bara blir stressigt och flamsigt.

Jag brukar hoppa med valtyr ibland på skoj både i ridhus och i skogen och han tycker det är jätte skoj, men det är inget vi tränar seriöst och vi hoppar bara kanske ca60 cm

monsi
0

Har märkt att hoppning förbättrar tölten.

Hästarna lär sig att samla sig o tränar rätt muskler när de hoppar.

Vet många isisar som mycket hävdar sig mycket väl i hopptävlingar o vinner en hel del.

Sen har jag själv en som helst passar fram till hindren när han blir het o det säger sig självt att det varken ser bra ut eller särskilt bekvämt att hoppa honom när han gör så, fast han landar i kort galopp o på det viset har han lärt sig att gå i gort galopp i padocken, något han hade stora problem med.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Killen
0

Här om veckan "hoppade" jag med Oskadis, detta är ett av de bättre försöken. Ingen höjd direkt men hon har inte direkt hoppat tidigare

Hopp

kissmekate.blogg.se

[lunisen]
0

Klart man kan hoppa med en isis! Skrattande

breki97
0

Jag har fått väldigt mycket kritik, jag har en islänning Breki frá pvéra heter han.. han är SM häst i tölt och folk tkr jag bara ska köra tölt. Självklart ska jag det. Islandshästar är precis som alla hästar det är nyttigt för muskler och kondition att hoppa så som alla hästar är det nyttigt! Att hoppa är även bra för tölten det stärker benmusklerna och får en stakare muskuläritur. Jag hoppar för att bygga muskler, för att breki tycker det är kul och det är bra träning! Så ni som är osäkra att hoppa.. gör det! det ger skillnad!

/Linda :)

mvh Linda Berggren Glad

[ojsemma]
1

både jag och gygjar tycker att det är kul att hoppa :) har tävlat en del trec-tävlingar på han där hindrena är ca 80 cm.

Han tycker det är jättekul och jag kan inte se att det påverkar hästarna negatift. Fast hoppar man för ofta kanske de tröttnar…

men jag tycker det är superkul som omväxling, ist för att bara träna på gångarterna (:

[Valtyr]
0

jäklar vad den hoppar högt över :)

[Valtyr]
1

Här är en film på mig och Valle när vi hoppar, det händer inte ofta, men står det hinder framme på ridskolan så tycker vi att det är kul att hoppa lite :)

http://www.youtube.com/watch?v=JQ_jyK6MniU

carron
1

Vi försöker hoppa en gång i veckan. Tycker att det är kanon att träna speciellt galoppövningar  och gångartsväxlingar med hinder.  Att ta med hoppning i sin träning betyder ju inte att man måste harva runt på dom HELA passet. Jag lägger in dom som lite extra uppmärksamhet. Och så älskar Stjarna det förståss…

På fotot hoppar hon 1.10.

[donkeyqueen]
0

#21 söt häst!

Alex
0

Man förstör ingenting genom att hoppa med hästarna. Jag brukar dock föredra löshoppning då jag själv är långt ifrån någon hoppryttare och de flesta hästar är inte så bra rent tekniskt heller… Oskyldig Men löshoppade hästar regelbundet som tävlar på hög nivå på mitt förra jobb, så inte tusan gör det någon skada.

Men vi hade vuxenridläger i somras och då fick deltagarna hoppa med hästarna en lektion. Kan säga att vi höll på att dö av skratt när vi tittade på bilderna efteråt… Inte många språng som kan kallas hopp, i de flesta fall hade hästarna redan satt ner en hov på andra sidan hindret innan de hade lyft bakbenen från marken… Och vissa hästar kom i full fart i klockren tölt över studsen… Flört Nu hade vi ju rätt låga hinder, men ändå. Teknik fanns det inte mycket av där!

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

iiichigo
1

Jag har också stött på klagomål över att jag hoppat med islandshäst, men som jag har läst i era inlägg här är det ju bara bra för dem :)
Sen att Máni tyckte att det var jätte kul och verkligen lös av stolthet när han klarade ett hinder var ju ett plus i kanten ;) Dock blev han rädd för plogpinnen som jag använde som bom varannan gång och ryggade .. men men ..

Ignorera gärna mig på kortet, tur att han var duktig på hopp när inte jag var det :P

Hälsningar Astrid :)

Uss
0

#23 Vi kunde nog varit med där, min gammelman är av icke-hoppande sort. Benen stelt utspärrade och så lite hopp rakt upp typ… Vi brukade löshoppa när vi hade tillgång till paddock och min dotter skulle skutta över en bom som låg på en nedlagd sockerbit. De gick omkull…

En annan isis vi hade gled dock över sargen till ridhuset när dörren var öppen på gaveln, runt 1,15 och det såg inte ut att vara någon tvekan eller ansträngning. Han hoppade också från närmast stillastående lätt över höfthöjd (80 cm?) för att smita ut ur en liten cirkel jag gjort av plastband och koner för att jobba honom i. Hoppade i stort sett bara rakt upp och liite framåt, han fick dra in svansen för att inte fastna i plastbandet :D

Alex
0

#25 Haha ja det finns alla sorter. Jag hoppade faktiskt med en islandshäst för en vecka sen, första gången på åtta år! Tungan ute Hästen var värdelös, och jag med (fick liten lektion av en hoppryttare, vilket betydde att jag inte fick rida dressyr och bara ta mig över hindrena, utan det var jockeyläder, 3 dm långa tyglar och fältsits som gällde = Alex kunde inte rida över huvud taget). Så det hela resulterade att vi båda drattade i backen när vi skulle över ett hinder på hela 60 cm… Och jag har det på film! Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Nordistjejen
0

Hyr en islandshäst som sommrana .

Hon är super duktig på att hoppa .hoppade upp till 1m och 5 cm med henne i sommras :)

Med ägaren så hoppar dom banor på 1,10 och så tävlar de också i hoppning :D

Uss
0

#26 Ååh, den ligger inte på Yotube (eller hur det stavas)? Jag fattar inte hur man kan rida med korta läder, såg precis en bild på någon i en sadel, med benen ihopfällda som en tumstock - det såg fruktansvärt obekvämt ut!

Samma hoppglada islänning som jag berättade om ovan skulle vid ett tillfälle kliva över en liten, låg trädstam tvärs över stigen - inte högre än en normal cavaletti. Vi hade ridit där måånga gånger och de brukade alltid bara kliva på lite, men just den här dagen så skulle pålle hoppa ^^ Jag tror den hästen hade humor :D för den dagen hade dottern lagt sig ner bakåt på hästryggen för att komma under en låg gren… Hon studsade på ryggen, men höll sig otroligt nog kvar!

Alex
0

Haha nej, inte än i alla fall, men kanske kommer. Dock ser jag ju ut som att jag inte kan rida för fem öre, vilket visserligen var känslan jag hade då också. Jag tänker hålla mig till dressyr i fortsättningen, det kan jag! Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Toltaren
1

Glói och Bylur löshoppas för typ 1,5 år sedan Skrattande

http://www.youtube.com/user/Toltaren?feature=mhee#p/u/4/YIUP1K9vEtg

FeliciaS
0

Jag brukar hoppa med Hekla från marken som squeeze-game (parelli). Hon tycker att det är ganska roligt emellanåt och när hon väl anstränger sig får hon massa belöning i form av vila och ibland godis. Däremot har jag nästan aldrig hoppat med henne när jag har ridit.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

allobosia
0

Jag tror att min isis skulle älska att hoppa men jag köpte just en isis för att dom passar mig så bra eftersom jag slipper hoppningen.. xD

Jag gillar inte hoppning och höjder.. haha

kvekki
0

Gräver upp ytterligare en gammal tråd!

Jag har börjat hoppträna med min ena islänning o det är ju superkul! Vi är verkligen inte bra på det, men vi kommer alltid över -eller genom iaf!

Något jag märkt är att galoppen och framförallt galoppfattningarna har blivit mycket bättre! O som vi alla vet så får hopphästar mycket mer magmuskler än dressyrhästar -så jag ser fram emot att slimma till den där magen på Kvekki! Galoppen stärker tölten och vips så blir förhoppningsvis även den bättre!

Uss
0

Javisst ja - vi har ju paddock nu igen Är det barfotaboots du har på bilden?

Wenniz
1

Gammal tråd men slänger in en bild ;)

På bilden är det jag å min Frodi, på bilden hoppar vi 50cm vilket är ett stort steg, jag är hopprädd och det roliga är att jag litar på honom som hoppar hur konstigt som helst. :) Det högsta vi har varit öppe i är 85cm :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
Wenniz
1

En annan bild på Frodi fast med en annan ryttare i sadeln :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
[Smári-Alva]
1

Ja självklart ja gör! Han har hoppat 60 med mig, och 80 löshoppning. Han älskar det kommer nog inte hoppa högre än vad jag har gjort då han är ganska liten

PugBull
0

Kul att få se alla hoppbilder!!! Jag ska lära min Hera hoppa när hon är redo för det :) Hon är ju bara 4 år så det blir senare, men löshoppa henne gör jag :)