Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettträning
Läst 1357 ggr
lollonoordin
0

Övningar i tölt

Hej allihopa! 
Jag rider en 12 årig islänning några dagar i veckan och har lite brist på bra övningar för att stärka tölten och dem musklerna som används i tölten. Har ridit islänning i några år men tidigare har jag aldrig ridit någon som behöver förbättra tölten utan snarare hästar som man behöver jobba för att de ska tölta över huvud taget så jag känner inte till några bra övningar. 

Så om någon har tips om vad man kan göra för att bygga muskler och förbättra tölten får ni mer än gärna dela med er av dem! 😃

Tack på förhand 🙂

kvekki
1

Mycket galoppfattningar och skrittarbete stärker "töltmusklerna". I tölten kan du göra öppna, sluta och voltarbete (gärna 8volter vilket gör att hästen dels tränar bägge varven dels måste vänta/lyssna på ryttaren). Även övergångar skritt/tölt/skritt, hellre kort och BRA sträcka tölt än att ligga o pressa flera varv i något halvbra. Övningen tölt/halt/backa/tölt är oxå bra, även där hellre kort sträcka bra. Tempoväxlingar i tölt. Och glöm inte formen, ryggen upp och pannan fram, väldigt jobbigt om hästen inte är van -så korta korta sträckor i början! Och det tar tid att träna upp en bra tölt, så tålamod i arbetet. Variera gärna då med galoppen och skritten.

Maja
0

Du har fått många bra tips här ovan! Jobba med att stärka hela kroppen, just tölt-halt-backa-tölt-halt-backa är toppen. Då får du med bakdelen bra! Du kan börja med det i skritt (skritt-halt-backa) och sedan köra på i tölt beroende på hur svårt det är för honom. Klättra, jobba på spår (öppna, sluta), träna igångsättningar. Kvekki har sagt mycket som jag skulle vilja säga så det är dumt om jag upprepar allt igen… ;-) Lycka till!

lollonoordin
0

Tack så mycket för alla bra tips, jag blev riktigt peppad att ta tag i tölten nu! :) Ser fram emot att prova alla olika övningar/tips, tror att det kommer bli jättebra. Så stort tack igen :)