Färg på föl - vad tror ni?
För mig så hör blå ögon ihop med bukskäck anlag eller champange genen men jag vet inte hur det är på föl eller islänningar, valpar och katter har jue blå ögon ett par veckor innan de får sin riktiga ögonfärg
The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers
Det är en fux. :) Om något finns dolt är ju svårt att säga.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Blå ögon behöver inte vara bukskäck när det gäller föl. Min brunblack hade jätteblå ögon som föl, de är vanliga bruna nu. Skulle gissa att det är en fux :-) Vad har föräldrarna för färg?
En islänning jag känner är fux, har lite större bläs än fölet på bilden och han har haft blå ögon hela livet. Inte för att jag är expert på föl och genetik men det är nog inte omöjligt att det är en fux, och kanske får hen behålla sina blå ögon också ;)
Vilken toksöt tjej!
Mamman är brunskäck vara föräldrar är musblackskäck och svart. Pappa är musblack vars föräldrar är svart och musblack. :)

Ett vitt tecken kan hamna i ögat och på så sätt ge ett blått öga på en annars helfärgad häst utan några dolda anlag. Svart kajal bör ingen fux ha då fuxar inte har nån gen för svart, däremot kan den ju vara mörkare fux.
Skynda långsamt så går det fortare.