Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettutrustning
Läst 1876 ggr
Simlover
0

Micklem träns?

Min häst jag ska köpa har ett micklem träns som jag får med, hon har satt dit clipsen så det både trycker på nosryggen och i munnen, jag vill egentligen bara rida henne utan trycket på nosryggen för jag tycker det känns lite "mycket" med trycket, vad tycker ni? 

Vill även variera med hackamore ibland då, om jag rider utan clipsen.

Maja
0

Micklem är väldigt populärt, ett träns som blir allt vanligare både på tävlingar och bland "vanliga" ryttare. Du ska självklart anpassa utrustningen så att den passar din häst på bästa möjliga sätt. Testa att anpassa tränset så som du vill och se hur det fungerar på din häst. Jag är inte 110% med på exakt hur du menar med trycken (…kanske beror det på min lite långsamma hjärna nu sent på kvällen efter en lång dag ;-)), men jag skulle nog försöka anpassa om det. Jag rider i och för sig i princip alla mina hästar med enbart nackstycke samt ibland med remont eller engelsk.

kvekki
0

Vill du rida utan clipsen så plocka du bort dom :-) Tycker det är ett toppenträns rent anatomiskt, men två av mina tre hästar gillar inte ha,det med bett. Lite märkligt tycker jag men de är inte sig själva med det! Däremot tycker dom om det som bettlöst! Jag med, bästa bettlösa jag nånsin haft…