Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: avel
Läst 905 ggr
ginher
0

Det som inte fick hända, hände

Nu måste jag skriva av mig lite för att processa min egen sorg som denna dag endast ha inneburit…

06.30 ser att stoet har börjat föla och vi försöker hjälpa henne under krystningar då bäbis kilat sig fast.

De som visade var att de lilla stoet som kom ut var redan dött, å de gör så fruktansvärt ont, de skulle bli min första alldeles egna isis. då jag lånade mamman och betäckte henne för att jag själv skulle ha fölisen. men så skulle det tydligen inte bli.

Mamman fick sörja i sin takt och jag motionerade och höll igång henne till och från till kl 12 då jag ringde vet för att hon fortfarande inte släppt efterbörden.

jag gjorde som vet bad mig om, kl 13,40 inträffande de jag absolut sista jag väntat mig, livmodern kom ut med efterbörden,

1 timme senare kommer distriktan och tvättar, ger vätska och framförallt smärtlindring.

Hon ville göra ett försöka att stoppa tillbaka livmodern då hästen endast är 4 år och hon tyckte hon hade en mkt bra chans om hon överlevt över 1 timmes väntan på henne.

Läget är fortfarande stabilt och hon äter och dricker och är pigg med tanke på vad som har hänt idag.

å jag ber er där ute, va rädda om varandra ta till vara på föltiden!

en lång historia som gjordes kort.

Kickan90
0

beklagar sorgen :(
lyckades hon stoppa tillbaka livmodern så ni kanske kan försöka få en liten fölis på henne i framtiden?

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

ginher
0

Än så länge är läget stabilt och klarar hon natten så trodde hon inte alls att de var omöjligt för henne att få bli mamma igen längre in i framtiden.

ginher
0

Imorse tröck hon ur sig livmodern igen, nu står hon på Ultuna och Kämpar för sitt liv. väntar nu på ett telefonsamtal och får veta lägesrapport…å tiden går mkt sakta…

kvekki
0

Fy vad hemskt! Håller alla tummar här! Mitt stos mamma dog av framfall för 6-7år sedan med en lillebror som oxå var dödfödd. De hade iofs en förfärligt dålig veterinär och bodde ute på en ö så förutsättningarna för stackars Thora var inte så bra. Hon dog i gröngräset bredvid sin son… O veterinären -han hade åkt hem… Hoppas verkligen ditt sto klarar sig!

Zorrbert
0

men fy så himla hemskt, hoppas verkligen att stoet klarar sig :(

Kickan90
0

håller tummarna för henne :(
så kämpigt de måste vara nu🌺

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!