Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: utrustning
Läst 9887 ggr
Maja
0

Vilket bett har ni?

Precis som rubriken frågar så undrar jag vilket bett ni har på eran islandshäst?

Rider ni med samma bett hela tiden eller varierar ni?

Alex
0

Jag har ett rakt eggbett på Sylgja, hon trivs bra med det och är kanonfin i munnen. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Maja
0

Det här med bett är verkligen inte det lättaste. Här har det tittats på bett till höger och vänster. Han har en period haft ett tillfälligt halfcheekbett, men det var vi inte riktigt nöjda med av olika anledningar så nu senast testade vi ett pelhambett och det fungerade bättre då. Får se om vi fortsätter med det då vi snabbt lånade det från ponnyns träns.. =)

monsterblom
0

jag variera mellan ett rakt gummibett och ett tredelat gummiklätt när jag rider.
tömkör jag och känner på mig att hon kommer vara jobbig så har jag postkandar på henne, annars så har jag ett tredelat sötmalmsbett.

Lueur
0

de varierar allt från islandstång till tvådelat.

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

MalinLarsson
0

Rakt eggbett Happymouth, till unhästen har jag ett tredelat med parrerstänger.

monsi
0

Använder  sid pull träns till Dròtt eller tredelat tungfelsbet, kör henne på rakt bett.

Tredelattungfels bett på Hlekkur eller dringat tvådelat med koppar ringar.

Monsi Tredelattungfelsbett eller sidpullträns.

Rider ibland på hackamor på Monsi o Dròtt

Rider in unghingsten med sid pull o tredelat tungfelsbet.

Tungfelsbettet jag anväder är i en liten båge på mitten, ett snält bra bett som de flesta hästar gillar har jag märkt.

De gapar sällan för att komma undan det, kan rida utan nosgrimma med det bettet.

Hlekkur var jätte svår att hålla innan, red honnom på pesoa bla hästen drog i väg som en galning oav sett vem som red.

Han lägger inte tungan över utan biter sig fast i betten.

Har provat vanligt tre delat, men det med den lilla bågen på mitten som ger lite fihet åt tungan under bettet, går han kanon bra på.

Monsi fick man tvinga upp munen på innan, nu med det tredelade tungfels bettet öpnar han munnen.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

FraHofi
0

Jag har ett bett som passar bra till en femgångare… och det hjälper bra i tölten om man använder det bra jag rekommenderar det starkt.. Glad

monsterblom
0

#7 vad är det för bett? hur ser det ut?

Alex
0

#7 Också nyfiken på vad det är för bett…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Taktur
0

Varierar mellan bettlöst sidepull, rakt bett, tredelat sweet iron och ett tvådelat rotarybett.

Toltaren
0

Försöker ha så lite i munnen på hästen som möjligt, tycker inte om ryttare som smäller in massa skrot i munnen på hästen bara för att de inte kan kontrollera den.

Till vardags rider jag på ett enkelt tvådelat eller ett tungfelsbett (tredelat med upphöjning i mitten) och på tävling och träning inför tävling har jag ibland även ett islandsstång, av den enkla anledningen att Glói får en mycket maffigare nacke och resning Glad

Pia-Lena
0

För det mesta side pull eller annat bettlöst, ibland tvådelat "sweet iron" eller tredelat "sweet iron"/koppar eller tredelat "sweet iron"/mässing.

attika
0

Har ett rakt äppelbett till min valack, han trivs med det och är kanonfin i munnen. Bytte tillbaka till ett vanligt tredelat för att testa men han blev helgalen kunde varken "styra" eller "stanna"Förvånad.  Så på med äppelbettet igen och allt är frid o fröjdGlad

FeliciaS
0

Min medryttarpålle rids på hackamore. Jag tycker han går superbra på det, lyssnar otroligt fint :) Själv är jag väldigt mjuk på handen när jag rider, och tycker det känns som om han rids på bett.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

nelliea
0

Till min islänning så varierar det mellan vanligt tredelat tränsbett och tvådelat tränsbett.

Han funkar jättebra med båda. :)

Dilizi
0

Jag rider med Bittles Bridle, men har även ett tredelat.

/Emilia

emmaaab
0

Jag har flera bett jag varierar mellan, tvådelat äppelbett m. lösa ringar, 3 delat med fasta ringar samt 2 delat med lösa ringer. Men nu för tillfället rider jag med hackamore! ;)

Yuuuhanna
0

Man ska egentligen byta bett efter man använt det två-tre gånger för att få en ny tryckyta och minska risken för skador som det faktiskt blir när man använder ett och samma bett dagligen.
Jag följer inte det så bra men försöker variera.

Faxi har tredelat, pelhamstång och ett portugisisktbett. Använder ibland ett tvådelat järnbett.

Mestur har haft två och tredelat men har varit jobbig med munnen. Bytte till rakt och ridit med det två gånger, det älskar han. Gapar inget, tuggar lagomt och svarar bra.

Alex
0

#18 Fast ett rakt bett gör sällan skada eftersom det enbart ger tryck på tungan. Värre med två- och tredelade bett, eftersom de ger tryck på lanerna och kan därmed ge skada på tandkött och tänder.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Janice
0

Har ett enkelt tredelat bett. Varvar med att rida i enbart grimma, vilket ibland fungerar bättre!

Taktur
0

Testade att rida barbacka med repgrimma o tyglarna fastsatta i den. Gick superbra.

Maja
0

*putt*

Stoet rids på rakt bett av mig.

Zinoida
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När det inte blir bettlöst med grimma eller sidepull, blir det oftast nova bettet, varierar med ett 3 delat sweet iron, har ytterligare ett gäng bett som jag kan variera med, men har inte hunnit testa dom ännu. Min kille är ju precis i början av sin utbildning :)

Killen
0

Rider mest på ett tvådelat eggbett, ibland på ett jaktkandar.

kissmekate.blogg.se

Josefineep
0

varierar mycket. Blir allt mellan tredelat med sweet iron, tredleat äppel fullcheek och islandsstång då och då.

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

minkaninester
0

I princip alltid tre delat.

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

[Valtyr]
0

använder 4 olika bett beroende på vilken häst jag rider och vad den funkar bäst på och vad jag ska göra med den.

odelat svagt böjt eggbett

3 delat eggbett

odelat svagt böjd kiblewickbett

3 delat islandsstång med skänklar

Sakkara
0

Jag använder 3-delat eller repgrimma.

Hittade den här artikeln om bett, ganska intressant! :)
Speciellt att hon ratar pessoabettet, någon som tycker något annat?

http://internationalen.blogg.se/2009/september/draft-sept-30-2009.html

[Valtyr]
0

mm det var bra förklarat, tycker inte heller om pessoabettenfinns hur mkt som helst att läsa om dem på nätet om varför man inte ska använa dom.

monsi
0

Kolla in denna vidio tror många av er redan har sett den

monsi
0

Detta är min dröm.

Sakkara
0

Nej fy fan, jag började grina för den första videon va så hemsk! Jag har dock varit med på tävlingar, speciellt hopp, där ryttarna fått tillsägelser på plan att sluta slå hästen. Helt sjukt att folk är så okunniga!

740tjejen
0

Herregud, såna där vill man ju bara använda spöt på själv. usch finge jag se en sån så vågar jag nog inte stå för vad jag gör.

monsi
0

Kolla in vad ryttarna gör i munen på hästenGråter

Finns en film snutt som är riktigt hemsk där man får se en massa döda hästar som bla slaktats för att de är förstörda i munen om jag förstått det hela rättGråter

[Valtyr]
0

tycker inte man ska klandra alla som använder bett bara för att vissa använder det på fel sätt. jag tycker inte det är fel med skarpa bett så länge de används av folk som vet vad de gör.

Visst jag skulle också kunna rida utan träns om det var det jag la ner min tid på, men jag prioriterar andra saker och tycker inte det är taskigt så länge man kan använda det på rätt sätt.

Gillar inte den här svart eller vitt grejen att NH är det enda rätta och att ha bett är djurplågeri, jag tycker alla grenar är bra på olika sätt och tyvärr finns det dåliga och bra ryttare inom alla dicipliner.

Jag är jätte imoponerad av de som har lagt ner sin tid på Nh och frihetsdressyr mm som behärskar hästen utan träns och sadel, men jag är lika imponerad av de som rider dressyr på hög nivå, western eller vilken gren det än är.

Jag gillar inte när det ena utesluter det andra och tyvärr är det ofta så att de som vill rida bettlöst klankar ner på vanliga dresyrryttare, dressyrryttare på islandsryttare osv.

Missförstå mig inte nu, men det jag vill komma till är att alla grenar är bra och man ska inte dra alla över en kam bara för att vissa är dumma mot sina hästar.

Klart att man ska träna utan träns om det är det man vill, men jag tycker det är fel när de jämför vanliga grenar med sin ridning när de tagit de värsta exemplen, vet inte om de gjort det i just de här filmerna, men kollade på en annan film med Nevsorov där de jämförde med djurplågeri och ska ha det till att grenen eller betslingen det är fel på.

Tycker det är fel när man klankar ner på andra och säger att dom själva har det enda rätta, det dom gör är jätte fint, men respektera alla grenar och döm inte alla över en kam alla är lika bra men på olika saker.

Jag skulle mycket helre se en film där de bara visade upp vad de kunde och inte jämförde med djurplågeri för även om tex en dressyrryttare kan dra sin häst i munnen så behöver den inte göra det.

Man kan använda bett med små små signaler och man behöver inte misshandla hästen för att man har ett spö i handen.

Tråkigt med fördomar och folk som inte kan respektera varandra trots olika inriktning.

Lika tråkigt som när jag var på veganmässa och det enda de visade upp var bilder på grisar som inte hade det bra, visa upp det bra ni har istället för att visa upp det andra tråkiga.

monsi
0

#35 Håller med dig till stora delar.

Det tråkiga är att folk ofta inte vet hur ett felaktigt användt bett påverkar hästarna i munen o det gäller alla grenar av ridning.

[Valtyr]
0

mm tyvärr finns det många rötägg inom alla grenar och det finns mkt skitsnack och fördomat grenarna emellan :/ om alla bara kunde vara trevliga,glada och hjälpa och stötta varandra istället.

monsi
0

#37 håller med till fullo!

FraHofi
0

man ska alltid variera betten det är bra för hästen.

Silver bett är inte så mycket ¨smack¨i men i gult ¨rostigt¨smackar gott för hästen :)

annika.g
0

#35 Jag håller med om att diskussionen för ofta handlar om skuld och negativiteter i stället för möjligheter och potential. Vill dock påpeka att NH inte är en gren utan en filosofi som man kan applicera på olika grenar. Man kan t ex utöva NH och hoppning samtidigt. Det handlar om hur och inte vad. Bett kan också användas inom NH, det handlar om hur och till vad du använder det.

annika.g
0

Sen håller jag helt med om att videon inte på ngt sätt är representativ för bettanvändare. Ryttarna på videon använder all utrustning på fel sätt. Det som videon visar är hur tuff tävlingshästar kan ha det och hur tävlingskulturen och viljan att vinna kan pressa ryttarna till att välja prestation över relation.

FeliciaS
0

Jag rider med repgrimma på Hekla, ibland i paddocken med enbart halsring och carrot stick. Har även ett tredelat eggbett som jag tömkör på emellanåt men har tänkt införskaffa en kapson att använda istället.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

may-britt
0

jag bytar bett etter värt som vilken häst jag rider

brukar kun bombersbett pelhams  happy bett med 2 tygler, 2 dela med look opp och  et jackandar med happy bett som er en rett sang med tongefrihet.

carron
0

Jag tror jag provat det mesta då var väldigt felriden och hård i munnen då jag köpte henne.

Pessoa gick inte alls, pelham var för skarpt. Alla typer av tvådelat blir hon tokig av!?

Nu alternerar jag mellan rakt och tredelat eggbett samt kimblewickbett.

Och hackamore ibland.

Nu är hon väldigt mjuk och fin i munnen, men rider vi ut många så kan hon stressa upp sig och tappa koncentrationen/lyhördheten därför kimblewick. Önskar dock att vi ska slippa det i framtiden…

Eveline
0

Just nu har jag ett 3 delat kopparbett med ringar, tänkte hänga det på väggen ett tag och köra lite med vanligt 3 delat och 2 delat gummibett med äppelsmak, önska mig lycka till ;)

[vretenskaniner]
0

Freyfaxi rids på tredelat, tredelat med fasta ringar, rakt bett och ett rakt bombersbett happymouth med fasta ringar.

selfrejection
0

Jag har just nu bara ett vanligt rakt med fasta ringar, men ett rakt Happy Mouth är på väg med posten som jag fyndade på 30 kr :) Har ett tredelat också men han vill inte öppna munnen när jag använt det längre än en vecka och det tar jag som att han inte gillar det.

may-britt
0

NR / svara jo aldri vilket bett hon bruka??????????????

Denna kommentar har tagits bort.
Wenniz
0

Jag varierar ganska mycket med betten samt träns på min häst. Favoriten är  rakbettet med fasta ringar, sedan använder vi olika 3-delade bett och hackamore, dock trivds inte min häst så bra på hacket och detta beror nog på kedjan så nu för tiden rider vi i grimma om vi ska rida "bettlöst" och ska senare köpa in ett sidepull istället för hacket för att kunna variera med bett och bettlöst :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
kvekki
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har mängder med bett, är en sån som gillar att testa… Nu tror jag dock att jag hittat rätt till ridhästarna! K- Bombers Eggbutt barrell, ett rakt men ändå tredelat. Kan böjas några grader och har två kulleder istället för ringleder. Lindat yttre mundelarna med latextejp då hästen vill tugga frenetiskt ibland. (har inte gjort det med detta bettet ännu? Kanske gillar stabiliteten i det?) A- Hööks tredelade men ändå raka D-ringsbett. Rakt bett med vridleder så att höger/vänster mundel kan vridas oberoende vid tygeltag, kan ej böjas. S- har sin pelhamstång, oledad rak mundel och oftast deltatygel. Får aldrig gå med bett som åker bak i munnen enligt tandläkarens order. Pelham låter grovt men det vrider sig framåt i munnen vid tygeltag så för honom är det perfekt. Kan även gå på tredelat (önskar köpa Eggbutt barrell till honom oxå) men då enbart i kombination medmmicklemträns och betthakar som hindrar bettet från att åka bakåt. Jag rider honom dock alltid i repgrimma om vi rider ut. Pelham i paddocken. Både A och K kan ridas på alla typer av bettlöst inkl repgrimman och görs så ibland. Båda kan ridas med halsring. Gillar att variera med bettlöst de dagar man ändå inte orkar rida ordentligt och träna.

thicha
0

39# inte har man rostiga bett på hästen!

PugBull
0

Jag har flera olika typer av 3-delade bett i olika metaller. Varierar med 2-3 olika hela tiden. Det bett Hera tycker bäst om nu är EE-bettet. Har köpt ett Bombers Eggbutt happy Tounge som kommer i veckan! Ska bli spännande att se vad hon tycker om det!

Killen
0

Gammal tråd , kul att uppdatera. Kör på bombers 2 delat lock up efter att ha prövat en del och det är det han trivs bäst med

kissmekate.blogg.se

[tlundegard]
0

Jag kör på sprengers och bombers 3-delade och ett bombers rakt med liite tungfrihet. Ibland på ett bombers full cheek och ibland på ett rakt eggbett :)

Zorrbert
0

kan också uppdatera lite.

Valtyr vill bara ha odelade bett, han blir stark och tjorvig med delade bett och tandläkaren jag var hos sa att odelade bett ger minst skador så vill han ha det så låt han ha det, hade jag däremot haft tredelat hade hon velat att jag skulle variera med odelat.

Frökk och Saevar däremot vill helst ha tredelat med lösa ringar, men där varierar jag med odelade för att det ska belasta olika ställen i munnen.

Händer även att jag rider på hackamore eller den odelade jaktstången.

Skulle även vilja köpa ett tredelat bomberbett och en isländsk stång då saevar funkar bra på det.

om man ska ha isländsk stång vad ska man ha för någon? odelad eller tredelad?

Tycker alla är så tjocka, finns det nån smalare odelad eller tredelad som inte kostar 3-4000?

LovisaBolin
0

Tvådelat Kimblewickbett på 4 åring som blir 5 i sommar.