Tredelat bett!
Har ett vanligt tredelat i stål (tog bara en bild på hur det ser ut) Men sen har jag ett träns med mässingdetaljer och då vill man ju ha mässingbett, eller iaf ringarna eftersom man blandar inte "silver o guld" Men då är det tredelade bettet annorlunda! Mittendelen är åt andra hållet vilket min veterinär har varnat mej för (köp inte dom tredelade men mittendelen åt fel håll sa hon)… Pga klämrisken tror jag det var.
Någon som vet varför det är såhär? hittar inget i mässing där mittendelen är "rätt"
ingen som kan svara på detta?
Varför vissa bett har mittendelen vinklad med den "vassa" delen nedåt vet jag inte, men hittade ett mässingbett som är vänt åt "rätt" håll :) http://www.hastshopen.se/product.html/bett-tredelat-med-droppe-i-mitten-massing-12-mm?category_id=166
#2 Det är den smala sidan på mittendelen som ska vara vänd nedåt, för att inte "kulorna" på de yttre delarna (som är fästa i mittendelen) ska trycka mot lanerna. Det är de som ska vara liggande, för att undvika det. :) TS: Troligtvis beror det på märket. Vissa märken brukar ha rättvända bett, andra felvända, gissningsvis är de flesta som gör mässingbett såna som tillverkar felvända.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Thicha, det mässingbett du visar på bilden är ju faktiskt rättvänt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#4 är det? Trodde den platta sidan skulle vara nedåt..
#5 Nej, för det är ringarna på de yttre delarna som är boven i det hela, de ska ligga ner för att minska risken att de trycker mot lanerna vid tygeltag. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jaha, haha jag blir aldrig klok på bett ;) men då ska jag kika på våra bett nästa gång som jag är hemma :)