Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: tävling
Läst 796 ggr
Killen
0

Skillnad på poäng?

Har ni nån gång tävlat och fått väldigt stora skillnader på poängen ?

kissmekate.blogg.se

Killen
0

Min största skillnad var på en passen vid en final. 5:0 av en domare , 0 av en. De andra låg mellan 3-4. På en annan tävling har jag fått 5,5 av tre domare i trav medans en gav 3,5 :-p Vi dessa tillfällen är det bra att lägst/högst räknas bort.

kissmekate.blogg.se

Uss
0

Vi sitter ofta som domarsekreterare och det händer ibland, men inte ofta, att det skiljer mycket mellan de olika domarnas bedömningar. Det är inte alltid som vi hör "eftersnacket" men det handlar alltid om något som en domare sett och som domaren som sitter i andra änden av ovalbanan inte sett.

Killen
0

#2 jo det är ju helt klart, men ex passen dömmer de ju hela läggningen och de borde kolla på ekipaget eftersom man lägger passen en och en

kissmekate.blogg.se

Uss
0

Jo, visst är det så men där tror jag mer att det handlar om att en domare ansåg att det var tölt i stället - höghastighetskameror har ju avslöjat "goda passhästar" som egentligen töltat, men där blotta ögat inte riktigt hinner med. Nu med nya bedömningarna så har vi upptäckt att det verkar vara mycket svårare att få poäng just i passmomentet - ligger inte hästen i pass (i princip) hela långsidan kan man inte få några poäng och att stå i mitten eller slutet av långsidan och se exakt var övergången sker kan nog vara en vansklig uppgift - bäddat för divergerande poäng;. Bättre fria än fälla säger domare 5 och ger en femma, domare 2-4 tycker övergången var otydlig och ger 3-4 poäng, medan domare ett som är den enda som ser att övergången var för sen ger en nolla… Det är ju också en bedömningssport och det som domaren ser ska passa in i en skriftlig beskrivning - det vore nästan mer uppseendeväckande om ALLA såg samma sak och gjorde exakt samma bedömning. Fast, det ska ärligt sägas också, ibland blir det bara fel helt enkelt!

kvekki
1

Till domarnas försvar så är faktiskt dom bara människor dom oxå! Dom kan få sockerfall (dålig domarlunch?), bli trötta efter 12h i mitten av en ovalbana o titta på häst efter häst. De kan oxå ha olika djupa kunskaper om takt och lösgjordhet. Pass är särskilt svårt att bedöma! Hur skall man kunna hinna se hela stegsekvensen i den farten? O sitter man i bortre änden ser man då stegisättningen i andra änden? Kanske domaren i startänden ser att det är fyrtaktigt? Men inte domaren i bortre änden där hästen kanske hunnit hitta tvåtakten? Vi måste alltid utgå ifrån att varje domare dömer det hen ser! De är inte där för att "döma ner" även.om.man ibland kan få känslan av att "Pelle" alltid dömer Mig med lägre poäng än andra… Och ibland känns hästen bättre än vad den såg ut, o ibland såg hästen bättre ut än vad det kändes. Själv har jag många gånger fått olika poäng, men det är ju för att min häst inte varit stabil! Ena stunden går hon för 5,5, nästa stund blir hon styv och går för 4,5. Nån domare har sett en felaktig galoppfattning o gett 3,5 medan nästa domare inte hann se det utan gav 5,5. För den som är intresserad är det väldigt bra att sitta domarsekreterare! Så får man en känsla för hur stressigt det egentligen är att döma 5ekipage på samma bana/gång!

Killen
0

Oj, meningen med inlägget var om ni har fått olika skillnader på på poäng å inget annat… Men för att tillägga så har jag varit domarsek flera gg (suttit både i mitten å på en ända) men tycker att just passen ser man ju hela vart man än sitter

kissmekate.blogg.se

Maja
0

Just gällande uttagningar så är det vanligt med skillnader - man kan inte alltid ha 100% koll på alla ekipage samtidigt. Men det gäller även när det bara är ett ekipage på banan har jag märkt - framförallt i passen. Har varit med om ekipage som har fått 0.0 för pass av ena domaren (som har sagt att det var tölt/ökad tölt) och upp emot 5.0 från andra domare. Ja, domare är också bara människor som kvekki säger. 🙂 Jag har fått 4.0 av en domare en gång och 6.0 av en annan. Men då gick hästen lite halvdåligt på ena sidan och det var väl då som första domaren såg mig och den andra såg när jag red på andra sidan.

Jag har själv varit med och dömt några tävlingar - både som domare och domarsekreterare och det är svårt att hålla koll på alla hästar på banan hela tiden. Därav kan man missa de stunder när det går bra/mindre bra för ekipagen. Om man som domare bara ser när det går som bäst för ett ekipage så får de högre poäng. Om man missar när hästen börjar rolla/slår över i galopp eller vad som helst så kan man inte sätta lägre poäng eftersom man helt enkelt inte har sett det. 🙂 Har varit med om tävlingar där vissa domare har satt poäng och andra har gett rött kort för att hästen hoppade av banan. Några av domarna hade helt enkelt fokus på de andra ekipagen när det andra ekipaget hoppade av banan…

Sedan nu med den nya handledningen har jag sett många stora skillnader, men vi får låta domarna döma några tävlingar så kommer det att bli bättre!