Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettträning
Läst 2047 ggr
thicha
0

Benlyft i tölt

Undrar om detta med höga benlyft i tölten är medfött på hästarna eller om det är något som kommer fram mer med träning?

Alex
1

Det är medfött, men det krävs ju korrekt träning för att kunna utnyttja dem till max.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[tlundegard]
1

Jag skulle säga båda delarna. Hästen måste ju ha fysiska förutsättningar för det, men vissa hästar lyfter fötterna till himlen redan från början medan andra får mer lyft med med träning.

Se bara på Josefine's Herkules på isbitarna.se (du är väl medlem här också?), en av de största förvandlingarna som jag har sett :)

Zorrbert
0

Jag skulle också säga båda delarna, man måste ha en talangfull häst, men mkt kan man träna fram med samling också.

Maja
0

Precis som alla har sagt så krävs det både gener och träning. Alla hästar kan inte gå med höga benlyft - det kräver rätt exteriör. Precis som det kräver rätt träning för att kunna lyfta fram det hos en häst som har kapacitet. 🙂

Wenniz
0

Min häst har "lyften i sig" men har inte visat några större lyft innan jag började lägga ned rätt träning. Så jag skulle nog säga att det är både och :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
thicha
0

Min häst har det i sej men måste få fram det vilket jag inte har en aning om hur man bär sej åt.

[tlundegard]
1

#6 med lösgjordhet och samling så kommer det ;)

thicha
0

okej då fortsätter jag med det =)