Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettutrustning
Läst 1051 ggr
Maja
0

Laga eksemtäcke?

Nu när det börjar bli varmare så är det dags för eksemtäcke-perioden för många hästar. Täckena råkar dock emellanåt ut för revor, hål eller i värsta fall så blir de helt sönderslitna. Hästarna kliar sig och hagkompisarna biter och drar. Jag antar att jag inte är den enda som hittar revor/hål i täckena med jämna mellanrum när jag tar in hästarna från hagen…

Hur lagar ni täcket på bästa sätt? Jag har sett alla möjliga alternativ - allt från silvertejp, hur man syr ihop revorna med symaskin eller lappar över hålet med ett annat tyg till speciella reparationslappar (som denna). Givetvis beror det på hur trasigt täcket är, men det verkar finnas många olika sätt att göra det på!

Hur gör ni?

kvekki
0

Vintertäcken " lagar" jag med silvertejp. När de är för håliga slänger jag och köper nytt… Exemtäckena klarar jag att sy i själv så med revor i dom åker mormors gamla symaskin fram! Jag syr väldigt illa men att sätta dit lappar med sicksacksöm och vilken färg som helst på tråden klarar jag :-) även om det förstås inte blir så snyggt…

Maja
0

#1 - Haha, äh, huvudsaken är att det skyddar! 🙂

selfrejection
0

Jag lagar så gott jag kan med symaskin, det blir inte fint för mig heller och jag använder också vilken färg det nu råkar bli :) Lappar ihop det som går eller bara syr ihop. Oftast är det spännen som går sönder och jag har samlat på mig ett litet lager från gamla täcken så man bara kan byta. 

Jag sprayar täckena några gånger i veckan med Anti-bitspray för att andra hästar inte ska bita och riva sönder täcket, och för att de inte ska klia på han, men det hjälper ju inte mot att han kliar sig på träd eller vindskydd men det hjälper lite iaf :)

Maja
0

#3 - Tycker du att sådan anti-bitspray fungerar bra? Alltså biter kompisarna mindre?🙂

selfrejection
0

#4 Ja, det tycker jag :) Jag köper min på ÖoB, mycket billigare och det går att andas när man sprayar.