Då menar du stångbett av hävstång? inte vanligt rakt bett?
Rider endast på tredelade på mina fyraåringar, den ena är litemkänslig så behöver inte skarpare, den andra tuggar så mkt på bettet och fipplar väldigt mkt med det så jag har funderat på att prova andra, har nova bett hemma men jag är lite rätt för den friktion som uppstår i mungipor om man rider för ofta med det..
Jag rider ofta med islandsstång och med pelhamstång. Islandsstång, tredelad, använder jag på mitt sto ibland. Tycker det fungerar väldigt bra om vi skall ut på ren töltträningsrunda. Hon får en bättre överlinje av det och jag känner att jag rider mer ordentligt med stång. Hon behöver den absolut inte som broms utan det känns mer som ett bra komplement i träningen. Min ena vallack rids på oledad pelhamstång då han haft stora problem med tänderna. Han måste ha ett bett som ligger still i munnen och det får inte slå bak mot tänderna. Han trivs bra med den tillskillnad mot när han har t.ex. tredelad islandsstång eller annat bett utan häv(som åker bakåt vid tygeltag). Så jag räds inte stångbett, är ganska van vid att rida med det och som alla vet så sitter skarpheten i ryttarens hand! Stångbett blir inte skarpare än man gör dom. O nu talar jag om oledade stänger och till viss,del tredelade(som islandsstången som inverkar som ett vanligt tredelat så länge hästen är eftergiven). Tvådelade och tungfriheter går fet-bort i min värld! Har varit med o orsakat blåmärken på min hästs laner när han en kort period reds på oledad jaktstång med tungfrihet. Han fick ha det för han började lägga tungan över bettet, det kunde han inte med tungfrihet och kedja… En månad senare var vi hos veterinären/tandläkaren och han var blåslagen över lanerna. ALDRIG att jag stoppar ett tungfrihetsbett med häv i munnen på mina hästar igen. I min värld är ett stångbett ett bett med hävstång medan ett vanligt rakt bett är "oledat bett". Har inte förstått varför man säger stång om raka bett utan häv?
När jag var på vintermästerskapen förra året så hade de en studie ang hästens tänder och då rekomenderade tandläkaren som utförde studien att jag skulle variera mellan delat, odelat, bettlöst och stång så det gör jag. Min bettgarderob består av tredelat med lösa ringar, odelat med fasta ringar, odelat jaktkandar, ett tredelat islandsstång och ett hakamore.

Jag har stångbett men min häst gillar det inte och krullar i hop sig och spänner sig ist med dem. Har ibland ett jaktlandar tvådelat med lock up på passträning/tävling.
kissmekate.blogg.se
#1 - Tänkte stång i allmänhet! 🙂
Jag rider ena stoet med stång då och då, varierar med vanligt tredelat. Oftast stång när vi rider ut och tredelat på banan.