Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: allmänt
Läst 2568 ggr
Ysselini
0

Alla dessa gångarter!

Att rida islänning är ganska nytt för mig och jag har en foderhäst på 8 år. Hittills har jag bara ridit i skogen och han är full av energi. När jag ökar från skritt så börjar han inte trava utan det känns som att han blandar gångarter, pass, tölt vad vet jag? Han ska vara 5-gångare. Ibland övergår detta i trav efter en stund. Men jag som är ovan vid dessa gångarter kan inte känna vilken variant det är, det är dock bekvämt, hans rygg är väldigt stilla och det går undan ganska bra. Hur känner man skillnaden på pass och tölt? Jag ser ju skillnaden när jag står på marken, men har ingen aning när jag sitter på :/ Och vad är grisepass? Är det skadligt för hästen eller varför vill man inte ha den varianten? Vore väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig att reda ut detta!

kvekki
1

Testa rid på en riktigt hård grusväg eller asfalt, lyssna på hovislagen. Tölt är fyrtaktigt och du kommer kunna höra "black n decker black n decker black n decker" i takten. Om det istället låter "klonk klonk klonk" så är det grisepass. Grisepass är tvåtaktig. Känslan i sitsen i tölt är att höften rör sig i en 8-a. Tänk på din höftbensknöl som en punkt, i tölten ritar den punkten en liggande 8. Man får oxå en känsla av att sitsen åker framåt och bakåt i en guppande rörelse. Känslan i grisepass är istället väldigt mycket mer "upp och ner" för höftbensknölen. Du åker lixom i sidled över hästryggen så istället för att din sits rör sig framåt/bakåt i sadeln så rör den sig upp och ner i sidled. Grisepass är som sagt en tvåtaktig gångart, den är väldigt stelgörande för ryggen. Ju mer grisepass man rider ju stelare blir hästen. Därför vill man inte ha grisepass -det är lite "fult" och tyder på stel eller spänd häst. Jag själv är rätt ovan vid grisepass och tycker det är svårt att jobba med. Men den period min häst var passtaktig(ca ett år efter tölten kom fram) så jobbade jag med väldigt lätt sits, absolut inte sitta tungt på ryggmusklerna. Flyttade mycket i sidled "kast med liten häst" eller "väga över" för att rubba den bekväma balans de hittar i passtakten. Man stör alltså hästens balans genom att lite plötsligt flytta sin egen vikt. Och mängder med lösgörande arbete i trav och skritt om hästen kan trava. Passtakt brukar hänga ihop med styvhet i bogarna, så att lea loss dom genom sidförande rörelser, att placera bogarna "rakt framför" hästen och inte låta den starka bogen sticka ut. Finns många knep. Kanske det bästa för dig vore att rida lite lektioner så.att du får hjälp att reda ut gångarterna? Det skall ju vara du som bestämmer gångart, inte hästen ;-) Islandshästens värld är spännande och det finns alltid något att jobba med! En riktig utmaning!

Ysselini
0

TACK för ditt svar! Väldigt bra beskrivning, troligtvis är det mer grisepass än tölt. Upplever egentligen inte att han är så spänd, men väldigt pigg innan han fått göra av med lite energi. Har fått lite idéer om vad jag skall tänka på och träna för oss båda. Är på jakt efter en tränare/ mentor som kan lära mig om isisar, men tills jag hittar det så får jag försöka själv:-)

kvekki
0

Vart i landet bor du? (tänkte på tränare)

thicha
0

Hur ska "riktig" pass kännas då? om grispass känns vaggande för det skrev du aldrig?

Ysselini
0

Jag bor på småländska höglandet, söder om Jönköping.

kvekki
0

#4 Flygande pass är samma rörelse som grisepass fast det går mycket fortare.och har ett svävmoment. Känslan är desamma som grisepass är min åsikt, fast i betydligt högre frekvens. Man mer eller mindre studsar från sida till sida.

thicha
0

Jo men nu var det ju inte flygande pass utan vanlig pass o heller inte grispass.

Maja
0

#7 - Flygande pass är det som vi kallar islandshästarnas pass. 🙂 Ren pass ska ha ett svävmoment (flygande).

[Smári-Alva]
0

Pass går mycket fortare än grisepass, det går oftast snabbare än gallop

Ysselini
0

Men bara för att jag ska fatta :) Om grisepass gör hästen stel i ryggen, hur undviker man det på hästar som tränas o tävlas i flygande pass?

kvekki
0

#10 Även flygande pass stelgör hästen. En del tränare säger att passhästar blir bättre på pass om de får vara stela. Men frågar vi våra världsmästare i pass så håller dom nog inte med om det. Man tränar mycket mjuk/lösgörande som komplement. Om jag har förstått det rätt så tränar man ganska sällan pass, för det kräver så mycket av hästen.

kvekki
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Det finns inget som kallas vanlig pass. Antingen går hästen i flygande pass där den har ett svävmoment. Eller så går hästen i grisepass där den alltid har två hovar i marken. Det är den flygande passen som räknas som islandshästens femte gångart. Grisepass är bara en oönskad avart. Det var inte lätt att hitta en grisepassbild(inget man eftersträvar att spara) men lyckades få fram två bilder för att se skillnaden på grisepass och flygande pass. Skäcken blev nordisk mästare i stilpass 2012, så hans pass är väl så bra den kan bli.

Ysselini
0

Tack snälla Kvekki för all information och bilder! Tack vare det har jag blivit mycket klokare när det gäller just detta med gångarterna. Glad Påsk!