Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettfoder
Läst 781 ggr
Killen
0

Tips på havrefritt foder

Skulle vilja ha tips på havrefritt foder. Han har svårt att lägga på sig, han tränas ganska hårt. Gärna något som ger lite power. Har kört på både fibergi (låg, bas å elit) samt enbart havre. Fibergi går ok, havre går bra till en början men han blir på tå vid hantering så skulle därför vilja pröva något annat havrefritt

kissmekate.blogg.se

kvekki
0

Eggersmann har havrefritt, tror även Pavo har det. Något med Power? Vad menar du med power? Vad har du för analys på höet? Vad saknas? Behöver hästen jämn kvot protein/energi eller behöver du kompensera upp något?

Killen
0

Vi har tyvärr inte analyserat hösilage. Med power menar jag typ samma effekt som havre fast utan trippighet.

kissmekate.blogg.se

kvekki
4

Havre består av tomma kalorier, typ ren energi. Men det är oxå energi hästar blir feta av om de får för mycket. Eftersom du inte vet hur ditt foder ser ut med energiinnehåll och proteininnehåll så hade jag köpt ett rätt neutralt foder, som inte är extra åt något håll. Till nästa år ta en analys på åtminstone energi/protein, det kostar kanske 3-400kr men då vet du vad din häst får i sig(är ni flera hästägare kan ni ju dela på kostnaden). Så kan man välja kraftfoder efter det. Jag har analyserat höet i 5-6år och hästarna håller sig jättefina numera eftersom de får rätt mängder utifrån näringsinnehåll. Något år hade jag väldigt högt med protein o det året fick jag ge min kvot-känsliga häst extra energi. Då fick han Eggersmann high energy och en halv dl olja. Det är det enda högenergifoder jag har erfarenhet av och det fungerade bra på våran häst. Men han behövde energin för att hålla hull, inte för att bli piggare. Så jag vet inte om det skulle fungera istället för Havre? Ett hett tips, köp boken "Stora foderboken" den e grym! Man lär sig massor :-)