Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettavel
Läst 972 ggr
PennyScarlett
0

Ta föl-avelsbedömning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag är intresserad av att föra mitt stos gener vidare, förutsatt att hon har ett avelsvärde. Hon har just nu en blup på 108 som jag hoppas kan bli högre. Men för att jag ska få veta om hon faktiskt är/har något att avla på förutom ett fantastiskt sinnelag och goda blodslinjer så måste jag ju ta henne till en avelsbedömning. Jag är helt grön när det kommer till tävlingar av alla dess slag och undrar därför hur jag bäst går till väga? Är hon dömd för all framtid om hon presenterar dåligt på sin första bedömning? Vad tittar domarna efter på ett avelssto? Vad gillar respektive gillar man inte att hästen visar upp? Osv osv :) dålig bild där hon har tyngden lagd väldigt fel. Svårt att få till det när man är själva i skogen men där är hon iallafall

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Zorrbert
0

många lämnar sina hästar till proffs för att få dem bedömda då det är en stor svår grej som påverkar både hästens eget och sina närmsta släktingars avelsvärde samt att blupen sjunker om hästen får en låg bedömning.

Det går att visa sin häst själv, men kräver mkt träning och kunskap, jag själv red bara stor häst fram till 2008 när jag började träna mammas bluphingst, jag visade honom själv och fick 1.a klass på ridegenskaper, men då hade jag tränat mkt för tränare som är duktiga på att visa och jag hade tävlat väldigt mkt, vi hade kommit så långt så vi hade fått SM kval poäng i femgång.

Så mitt tips är antingen att lämna henne till ett proffs eller så ger du det tid tills du lär dig själv, träna för en duktig avelsryttare och tävla en massa tills du får bra poäng på tävling.

Du behöver också träning i hur du ska ställa upp hästen på bästa sätt för domarna, hur den står påverkar en hel del på vad den får för poäng.

PennyScarlett
0

Jo jag har hört att det är en bra grej att lämna hästen till en som är duktig :) jag själv är inte och kommer inte hinna bli så bra att jag kan göra det själv. Men ska jag lämna henne till ett proffs en tid innan bedömning? Är det meningen att proffset ska arbeta vidare med att separera gångarter osv? Eller ska man bara anlita denne till att rida när det är dags?

Zorrbert
0

Dom brukar behöva ha hästen några månader, tiden beror på hur pass mkt hästen kan.

Vart bor du? 

Min häst andra var i träning 6 månader innan han bedömdes men han var inriden innan det.

Zorrbert
0

Annars kan du ju nöja dig med att visa henne exteriört och sen starta någon tävling, får hon ok poäng på tävling visar det ju också på att hon har bra gångarter. Det är långt ifrån alla ston som avlas på som avelsbedöms :)

PennyScarlett
0

Jag håller och utbildar henne helt om igen från grunden med nh och har en tränare som har lektioner med mig 2-3 ggr i månaden som också har ridit in ett antal hästar. Jag bor i svenljunga/Borås och har haft problem med att hitta seriösa,duktiga ryttare och instruktörer som passar mig och min filosofi kring hästar… Vet inte hur långt jag skulle komma på hennes exteriör, kan ingenting om sånt :( tycker självklart själv att hon är vacker, söt och proportionerlig med vaket och trevligt uttryck, men det är ju inte någon garanti att det är vad andra ser

PennyScarlett
0

Sen vill jag ju gärna ha henne bedömd med, så att hon har ett avelsvärde och likadant för fölets del. Det är väl mer lockande med en avkomma som har två bedömda föräldrar? Eller har jag fattat fel? :) dessutom så finns det så många hästar här i världen…skulle hon av goda skäl visa sig vara relativt meningslös inom avel så finns det ju ingen anledning att ta föl på henne över huvud taget