Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettträning
Läst 989 ggr
Englaa
0

Passaktig trav

Hej! Jag skulle vilja veta hur man får bort passen från traven. Den hästen jag red igår har en rätt så bra takt men när man tittar på benen ser man att det är pass liknande. Jag som sitter på känner att det inte är helt rätt men hade dom inte sagt något i början hade jag nog inte kännt skillnaden lika fort. Behövs mer energi och i svängarna känner jag hur hästen ändrar takt och det ser mer ut som trav men fortfarande inte riktigt rätt. Har ni några förslag hur jag ska få bort passen? Det är samma sak i tölten. Fast då är det trav om man släpper efter lite på tygeln. Alltså sitter jag med allt i händerna och så ska det ju inte behöva vara.

True leaders don't create followers..
They create more leaders!

thicha
0

Vi "blev av" mad passen genom att longera över bommar samt mkt lösgörande på volt o red över bommar.

Maja
0

Jag stärker gärna traven genom att - precis som #1 skriver - använda bommar på banan, rida cavaletti eller liknande. Annars traskar jag gärna runt i skogen (och då menar jag inte på en platt stig - utan där hästen verkligen får lyfta och ta för sig i stegen). Lösgörande dessyrarbete, få hästen att lossna från eventuella spänningar och slappna av. Jobba på sådant så kommer traven att bli bättre!

Lycka till!