Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettutrustning
Läst 1635 ggr
thicha
0

Islandsstång?

Undrar hur det fungerar? och när rider ni med det?

kvekki
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag rider mitt sto med stång när vi skall ut på töltträningsrundor. Jag har en nätt tredelad stång. Kedjan spänner man så den hänger löst när skänkeln bara hänger. Kedjan skall börja ta först när skänkeln ligger i 45grader vinkel. Det här innebär för hästen att när den.går med eftergift så att skänkeln bara hänger så inverkar inte kedjan utan bettet svarar som ett vanligt tredelat. När hästen går emot och skänkeln sträcks bakåt mer än 45grader så kommer kedjan att inverka och ger då ett tryck i nacken samt givetvis runt käken. Ett stångbett används för finlir på välutbildade hästar. Även om det är hyfsat vanligt att använda som broms på starka hästar. Behöver man en effektiv broms finns bättre bett än isländsk stång. För min häst blir skillnaden att hon rundar överlinjen bättre per automatik. Jag kan ta mindre i henne i få ut mer.

thicha
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det där bettet har jag aldrig sett förut, har bara sett dessa..

[Moa-]
0

Vad är skillnaden menar du? Mer än att skaklarna ser olika ut och har lite olika lång fästpunkt?

Alex
0

#1 Något tryck i nacken blir det ju inte, eftersom nackstycket inte vrids med bettet utan sitter löst i bettringen. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

kvekki
0

#4 det har du helt rätt i! Blandade ihop det med pelhamstången (som jag rider rätt mkt med på vår andra häst).