Bett!
Hej! Jag har en extremt känslig valack. Han kan gå jätte bra och lyssna jätte bra i slutrt av ridpasset när han har blivit av med lite energi. Men annars kör han full fart. Eller om han har stått i någon dag så står han och stegrar på stället av all energi. Min häst får inget kraftfoder mer än mineraler så energin är naturlig.Han går även i stor kuperad hage med kompis. Mitt problem är att han blir jätte stark och okänslig när han är pigg och så fort han lugnar sig och slappnar av blir han extremt känslig. Självklart kan jag inte byta bett mitt i ridpasset så nu undrar jag om någon har något tips på bett ? Han är riden på raktbett,tvådelat,tredelat, tredelat med hävstång och baby phelmabett. Jag upplever att han går bäst på skarpa bett men den det känns ju så onördigt.
Jag brukar anse att ett bett är inte skarpare än handen som håller i det. Har du koll på och är medveten om din egen hand? I sådana fall skall skarpare bett inte vara några problem, men hjälperna måste då minimeras för att anpassas till bettet. Det gäller även att du är trygg i din egen balans och aldrig söker stöd och balansen i bettet. Samma sak att du är medveten om bettet när det händer något oväntat.
Jag är väl medveten om skarpa bett. Jag rider min häst för iprincip endast sätet och skänklarna.men när han blir så energisk så behöver jag extra hjälp vilket jag inte får av ett valigt tränsbett riktigt. Då väljer jag det skarpa för att just slippa ta tag utan det räcker med en liten förhållning på tygeln oftast. Men jag skulle vilja rida på andra "snällare" bett om någon har någon ide då när han sen växlar kan jag knappt inte ens hålla i tyglarna. Har kollat han i munnen och inget konstigt alls utan det är hans energi :/
I mina öron låter det som ett enda problem, lydnad. 🙂
Jag tror att det är väldigt svårt att sätta en lydnad på en häst som bubblar av energi? Han är ju inte direkt "olydig"han går åt det håll jag vill,men att han vill köra gärnet från första steg tills han har fått ut energi skulle jag ju inte kalla olydnad. Så fort han har fått ut sin extra energi så lyssnar han ju hur bra som hälst! Jag bad om hjälp för tips på bett inte för att få komentarer om min hästs beteende. Han är en jätte svår häst att förstå sig på så därav tänker jag inte ta upp det här.
Pelhamstången med två tyglar borde ju vara alldeles ypperligt så som du beskriver. Använd mer stångtygeln i början av ridpasset och övergå mer o mer till den övre tygeln ju lugnare han blir. Sen har jag på min springgalning fått erfara att volter är guld! Såfort min kuse försökerspringa ifrån mig så in på en liten volt. Det blir då jobbigt att öka farten uutan lov… Dessutom får man lite gratis effekten av att en tygel/böjning blir bromsande istället för att behöva dra rakt bak i båda…
tack för tipset ska testa det imorgon faktiskt :) han har börjat lugna sig lite nu så tror det kan ha varit lite energi. men alltid bra med knep om det händer igen :)