Få passhäst i tölt
Min blivande 4åring är en passhäst och kan gå i pass i alla olika hastigheter, Vi har ridit henne sen i slutet på sommaren -13, ber man om mer fart så går hon direkt över i pass!! och ber man om mer så ökar hon passen hela tiden…
Ska man lösgöra häst för att jobba visare för att få henne i andra gångarter eller inte? alla säger så olika?
Får henne inte i trav, tölt eller galopp men jag vet heller inte hur jag ska gå till väga, hon har väl gått i trav ett par gånger men så snart man kommer i en kurva på ridbanan så går hon över i pass…
Någon som har tips på hur man ska göra?? Just nu är det mkt öppnor o slutor vi tränar men man vill ju även få henne i någon annan gångart än pass, tycker att den är så vinglig..
Jag har en likadan! Fast treåring så vi har inte börjat träningen ännu. Det jag har fått rekommenderat är att sko bara fram nu till sommaren, för att få tyngden och då förhoppningsvis hitta trav på egen hand. Lossa bogarna. Arbeta med olika övningar för att hon skall bli mjuk framförallt i bogarna. (vet bara en övning här, tänk att du går på ett böjt spår där du vill att hästen skall sätta sitt inre framben ut utanför det yttre frambenet, dvs det blir någon slags typ av skänkelvikning, på böjt spår, görs lättast från marken i början.) Sen kommer jag att longera över bommar, mycket! Det har jag gjort på en annan häst som sades inte kunna trava. Hon fick tunga barfotaboots på framfötterna (hon var barfota) och longerades i rundpaddocken över många bommar! Dröjde inte länge förrän hon hittade traven. Jag kommer även satsa på galoppen, löslongera den i rundpaddocken för att få henne stark och mjuk. Fast min har lite galopp(oftast kors) redan nu så det finns lite att börja med. Jag ser fram emot att jobba med min, det blir en helt ny utmaning när man som jag bara haft fyrgångare. Jag kommer ha tränarhjälp av en tränare som har stor vana av just passhästar. Kan verkligen rekommendera att hitta en sådan tränare!
Myyycket lösgörande! Voltarbete. Även att markarbeta med bommar är bra. :)
/Agnes
ishestryttaren.blogg.se
Okej då får jag skaffa mej lite bommar då, ska jag bara ha ett parti med bommar när jag longerar eller runt om hela vägen?
Finns det mer tips för volterna? låter mkt intressant o kul..
Gå till en skicklig tränare, det går inte att hjälpa folk över nätet. Olika hästar kräver olika träning och det behöver ses av en kunnigs ögon i verkliga livet för att kunna rättas till på bästa sätt för just den hästen och ryttaren. Mkt handlar om timing att korrigera och ge eftergift i exakt rätt ögonblick och hitta känslan för vad man ska göra och exakt när. Det är inget som man kan hitta via en diskussionstråd på nätet.
Mkt lösgörande och flytta rumpan för att få med baken, men som sagt timing rätt sak i exakt rätt ögonblick och det är inget man kan sitta här och tipsa om tyvärr. Alla behöver en tränare även de bästa rider för tränare och man blir aldrig fullärd :)
Så hitta en bra tränare och boka in dig så snart du kan, finns inget man behöver vänta på :)
Precis som #4 skriver så är en tränare det man behöver i första hand!
Med bommar behövs det inte mer än 4-6 bommar i rad. Man kan börja med 2-3 och sen lägga till fler allt eftersom hästen lär sig hur den ska göra över bommarna.
Rid på volter, i åttor, serpentiner. Allt för att den ska mjukgöras och bli följsam i sidor och nacke. Men allt detta kommer säkert en tränare visa dig mer hur du ska göra och arbeta!
/Agnes
ishestryttaren.blogg.se
Jo visst har vi tränare men ville ha lite tips bara hur NI gör även om det skulle vara olika och så.