Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etiketttävling
Läst 3618 ggr
[Smári-Alva]
0

Tävling

Hej jag undrar var man kan hitta tävlingar och hur man typ gör på dom….. Jag har aldrig tävlat förut och min häst har tävlat lite med låga resultat och en diskning……(kastade sig av banan) och måste man ha kavaj och vita ridbyxor? Och måste man ha vitt schabrak?? Och måste man ha ridstövlar??? Jag har hur många frågor som hälst så om någon skulle kunna förklara hur det går till på en tävling så skulle det vara snällt! Och hur man gör när man kommer in på banan?

Carronella1
0

Hej!

Om du ska tävla så ska man alltid ha vita ridbyxor som visar att du är med i tävlingen, det är VIKTIGT. Om du har vanliga (rutiga, blå osv…) så tror man at du är en som är med en och hjälper till från marken (alltså inte tävlar.)

Det finns många tävlingar… Men om inte du/din häst är så väl rutinerade på tävlingsbanan så rekomenderar jag en svår/vanligt svår tävling som ridskolor an-årdnar för hela landet. 

Om du vill veta något mer så får du maila till mig (daniellahoff@hotmail.se)

LYCKA TILL!!!❤️😃

Djurälskaren Hjärta

[Smári-Alva]
0

Ok så då MÅSTE jag köpa vita ridbyxor?? Och det fins inga islandshäst ridskolor i närheten som har tölttävlingar

Carronella1
0

Ja, det är bra om du köper vita ridbyxor. Det beror på var du bor men det finns tävlingar nästan överallt i landet.

Lycka till igen!

Djurälskaren Hjärta

[Smári-Alva]
0

Ok men när man är inne på banan hur ska man veta hur man ska göra på banan

Carronella1
0

först ca en timme innan tävlingen börjar så kommer det gå en domare och visa banan för er och så får ni gå den några varv sen tävlar ni.

Djurälskaren Hjärta

[Smári-Alva]
1

Just nu låter det som om du pratar om hopptävlingar jag menar tävlingar i tölt

Carronella1
0

Jaha!

Men domaren kommer prata med er om varv O S V och så kommer ni att få all information utav dom!

Djurälskaren Hjärta

Alex
1

Man måste inte ha vita ridbyxor på lägre nivå, så tävlar du t.ex klubbtävling eller regional är det hel och ren som gäller. Stora loggor får man däremot inte ha. Vitt schabrak behöver man heller inte ha, vojlock, schabrak, padd i valfri färg eller inget alls fungerar utmärkt.

Man kommer heller inte få någon genomgång innan, utan det bör man ha koll på. Hur programmet rids och vad som ingår beror ju på gren, men som förstagrenar brukar väl V5 (fyrgång där man visar valfritt tempo tölt, arbets- till mellantempo trav, mellanskritt och arbets- till mellantempo galopp) och T7 eller T8 (töltgrenar, i T8 visar man valfritt tempo tölt i båda varven, i T7 visar man arbetstempo tölt i ena varvet och valfritt tempo i andra). Alla de grenarna rids på speakerns kommando och fler på banan samtidigt. Tävlingarna hittar man antingen på sin lokalklubbs hemsida eller på SIFs hemsida som listar alla officiella tävlingar.

Jag skulle dock rekommendera att åka och titta på åtminstone någon tävling innan man tävlar själv så man får ett hum om hur det ser ut och går till, samt läsa FIPO om alla regler som gäller.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[Smári-Alva]
0

Jag har varit på ett dm och hjälp en tjej (hon hade två hästar med sig så jag hjälpte till med den andra när hon var inne i ringen) och då har jag varit på ett sm men fatta noll…

kvekki
1

Du behöver absolut inte ha varken kavaj, stövlar eller vita ridbyxor! Men man bör vara hel, ren och propert klädd. Inga stora blaffiga reklamloggor på kläderna. Jag själv tävlar alltid i svarta ridbyxor och knallrosa kavaj! Men har alltid vitt schabrak. Ibland väljer jag skobyxor och ridstövlar ibland tar jag de svarta helskodda islandsbyxorna. Ser alltid till att ha nyputsat läder(inkl stövlarna om de är på) så man både ser ut och känner sig fin! Det som jag tycker du skall göra om du vill tävla det är att köpa dig ett FIPO eller skriva ut det från nätet -jag tror det finns att ladda ner. Men köper du boken är det en praktiskpryl att alltid ha med på tävlingarna. Däri står ALLA regler du behöver veta om både utrustning, klädsel, uppförande och hur varje program skall ridas. Man kan även läsa domarnas handledning och på så sätt lära sig Vad det är domarna bedömer. Kolla på svenska islandshästförbundets hemsida under menyn Tävling så står det nog mer där. Vissa islandshästklubbar ordnar tävlingskurser och "prova på tävling" -är du med i någon lokalklubb? Fortsätt gärna ställa frågor så svarar vi så gott vi kan. :-)

[Smári-Alva]
0

Nej jag är inte med någon klubb och anledningen till att jag inte vill använda vitt schabrak är för att jag har en vit häst och det är inte så snyggt, och tack för alla svar!

kvekki
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då förstår jag, man måste ju anpassa lite efter sin häst :-) Det är väldigt många som tävlar helt utan schabrak och istället har en padd under sadeln. Lika snyggt det! Själv har jag en musblack, väldigt ljus nästan silverfärgad i pälsen. Hon är så totalt "färglös" så det är därför jag valt att köpa en rosa kavaj till tävlingar. Blir lite färgklick på ett annars färglöst ekipage. Om du vill tävla måste du gå med i en lokalklubb, och om du vill tävla på officiella tävlingar måste du även vara med i SIF och ha köpt en ryttarlicens. Vart i Sverige (på ett ungefär) bor du? Bifogar bild på min tävlingsutstyrsel :-)

[Smári-Alva]
0

Okej, jag vill ju inte börja tävla på riktigt om man säger så, min häst är inte så bra och är rädd för nya ställen och för transporten så jag vill bara öva lite och för att det är kul, och jag bor i Köping.

Maja
0

Jag har tävlat i både svarta och vita ridbyxor. En gång tävlade jag i tunna, vita ridbyxor i ösregn - det var ingen höjdare vill jag lova… 😉 Sedan har jag haft både grå kavaj, svart kavaj, en snyggare jacka och islandströja. Stövlar har jag aldrig haft, jag rider med skor och eventuellt shortchaps.

Jag följde med min vän på många tävlingar innan jag tävlade "på riktigt" själv för första gången. Rätt så nyttigt att se hur allting ser ut och fungerar! Jag hade tävlat på ridskolan innan, men det var inte riktigt på samma sätt.

Om du vill börja med en lite lättare tävling så skulle jag rekommendera dig att se om det finns någon exempelvis Firmakeppni eller sådant i närheten. Där visar du valfri gångart och bedöms bara på långsidorna och det är ofta rätt så många ekipage inne på banan samtidigt. Av egen upplevelse så kan det ofta kännas mer avslappnat än en "riktig" tävling. Väldigt kul!

#12 - Ni är så himla fina tillsammans! ❤️

selfrejection
0

Om du bor i Köping har du ju ganska nära till Strömsholm, där brukar det hållas en del islandshästtävlingar. Tex har du sista delen av Vintermästerskapen den 22 mars om du vill åka och titta :)

agnesfh
0

Det bästa du kan göra är att ta hjälp av en tränare med tävlingserfarenhet som kan hjälpa dig med hur man rider på tävling!

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se