Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettunghästen
Läst 1892 ggr
iiichigo
0

Färgfunderingar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Nu är jag här igen och funderar över färger :P

Jag köpte ju en liten kille förra veckan, och han är mycket mystiskt i pälsen måste jag säga.. 

Från början var han solklart gul. Hela han var gul.

Under sommaren blev han ljusare och ljusare gul, man, svans och ben mörka. 

Nu är han ljust gul, men en fläck uppe på baken som går i silver. Gräver jag i hårbotten ned mot skinnet så det är silverskimmer ända ner till huden. Han har även börjar få lite silver i man och svans samt vissa hår på benen i det mörka är silvrigt..

Bifogar diverse bilder, vore spännande om någon kan tyda detta ;)

Mamma Frekja fra Randurp är gulbrun och pappa Pegasus från Stenshult skall vara röd/silver-skäck.

Hälsningar Astrid :)

iiichigo
0

Här är i somras - det är den mörka fläcken bak som går i silver nu…

iiichigo
0

Här är han så sent som igår.

Zorrbert
0

gulbrun är grundfärgen iaf, sen om han har silveranlag eller inte är svårt att säga. Har han svarta eller ljusa ögonfransar?

Maja
0

Gulbrun tänker jag också, det kan variera väldigt mycket.

Hur som helst så är han väldigt söt! :)

PugBull
0

På första bilden är han väldigt lik mitt sto när hon var lika liten, hon är gulbrun, men på de senare bilderna har han helt annan färg på man & svans än mitt sto!

iiichigo
0

Här är en nytagen bild. Manen börjar bli silvrig och även svansen. Nere vid benen, i det svarta, är det också silvrigt när man gräver i pälsen. Kan han vara en skiftare?

Alex
2

#6 Hur menar du med skiftare? Syftar du på konstantskimmel (s.k färgväxlare) så nej, inte utan att någon förälder är det och det anlaget påverkar inte man, svans och ben. Det enda möjliga utöver gulbrun är silver och det lär dröja ett tag innan du får bevis på i så fall. Man och svans kommer inte bli silverfärgade, då gul- och silveranlag "tar ut" varandra och taglet får en gulbrunaktig färg istället.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

iiichigo
0

På frågan om färgen på ögonfransarna, de är ljusa/grå. 

Vad kan det betyda? :)

iiichigo
0

Här är en huvudbild :)