Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettsjukdomar
Läst 1947 ggr
JuliaHolivia
0

Eksemtäcke

Vi upptäckte i höstas att min ponny har sommareksem. Hon är ett russ men tänkte skriva här också eftersom det är många med islandshästar som har problemet. Jag har ett täcke från hööks som jag hoppas ska hålla som vi köpte förra året. Men jag behöver ett till. Vill ha ett som håller bra såklart. Har hört om boetts täcken men vissa säger att de inte är värt priset. Vad tycker ni och vilka täcken är bäst?

Uss
0

Vi köper boetts. Har någon gång provat billigare varianter, men har inte varit nöjda - ett täcke revs helt sönder inom några få dagar!

I år tänkte jag se om bucas nya eksemtäcke med vattentät rygg kan funka för oss, men vi måste ha hel hals, magplatta och huva.

blåbärspajen
0

Har ett från boett som är super bra, har haft det ett år och är fortfarande helt.

kvekki
0

Boetts täcken är värda varenda krona! Jag fick slänga mitt första efter förra sommaren, då var det helt slut i tyget, 9år gammalt och väldigt väl använt! Har tre stycken Boett nu(har tre hästar), passar på att köpa dom på islandshäst-SM när priserna är lite reducerade (brukar vara 1500 istället för 2000). Har även ett billigt från Ullared, det duger som reserv medan de andra tvättas, men inte mycket mer. Att investera i ett från Boett är det jag rekommenderar. Hööks har vad jag hört bara gått sönder nästan direkt, tyget håller inte för kliandet.

selfrejection
0

Jag tycker det helt beror på hur allvarlig eksem hästen har. Min tex han kliar sig inte så mycket och har gått med snälla hästar som inte äter täcken, och han har haft täcken från Hööks, Jacson, Haglunds, Gekås och Börjes och jag skulle inte säga att något av de täckena har varit dåligt. Jag köper hellre fler lite billigare än ett dyrt, då kan jag byta och tvätta täcken oftare och behöver inte laga täckena så fort du går sönder. Är man lite lat så är man :) Och jag skulle nog gråta floder om jag köpt ett Boettäcke och det gick sönder haha.

Jacsons täcken tycker jag är ganska likt Boetts men lite billigare och det bästa jag testat på min häst, men sen handlar det ju om passform också. Hööks har en väldigt säckig magplatta tex och mitt senaste täcke från Gekås var alldeles för litet.

Om hästen går med andra hästar sprayar jag med anti-bit också för att de inte ska tugga på och klia honom.