Maj nångång tror jag… Men sen från juni/juli så har alla hästar flugtäcken på sig, för att undkomma bromsarna. Bara exemhästen har exemtäcke. Min häst väl har inte aktivt exem egentligen tror jag, jag hann nog rädda det från att bryta ut när jag köpte ett täcke innan han fick chans att klia sig mer(han började klia sig första sommaren i sverige trots ett par år i danmark innan). Han klarar sig jättefint med täcke, inga hudproblem alls och kliar sig inte heller. Vi har oxå införskaffat oss en Mosquito Magnet! En maskin som omvandlar gasol till CO2 och lockar till sig alla blocdsugande insekter som går på utandningsluft. Den dödar väl några miljoner knott varje sommar och det märks faktiskt på beståndet. Knott lever mycket lokalt och efter ett par år så utrotar man stammen i sitt närområde. Den fungerar och jag kan verkligen tipsa alla hästägare om den! Köp ingen billig kopia-skit, de funkar inte enligt mina vänner som varit snåla o prövat de billigare varianterna. Men våran funkar klockrent! Bara att googla Mosquito Magnet! Värd varenda krona!
Det brukar bli i slutet av april, men fortsätter det vara så här varmt åker det på tidigare i år. Jag går helt enkelt efter vädret, värmen och när man börjar se knott.