Svårfångade hästar
Hej! Nu är det så att jag ska ta hand om min kompisar två islandshästar, en unghäst och en äldre "gubbe". Jättesnälla båda två och gör ingenting som de inte får.
Det enda problemet är att få tag i dem i hagen, de vägrar att komma vissa dagar och man får inte tag i dem även när man har godis eller har gett dem hö t.ex.
Jag blir toookig på dem, så idag slutade det med att en häst fick på sig täcke och grimma, medans den andra går naken 👍
Ska snart flytta dem till grannen och kommer vara hos dem mer, men undrar om ni har något tips? :)
Spendera mycket tid i hagen utan att kräva något. Börja med att sitta på en sten typ och vänta på att dom kommer till dig och när de kommer fram kan de få något gott men inget mer, nästa gång klappa på dom, och tillslut sätta på grimman och sen ta av den igen och nästa gång kan du ta in dom.
Jag är ute mycket i hagarna och fotograferar hästarna, då brukar även de mest svårfångade komma fram tillslut och undra vad jag pysslar med :)
Var i hagen o gör dej intressant så kommer dem till slut, Annars kan man driva in hästarna i stallet om man stängslar av..
Det där ser jag som en ful ovana hos hästarna när dem håller på så. Min valack ville inte bli hämtad ett tag efter en incident, så jag släppte han alltid i hagen med grimma så man slapp trassla med den också när man sen ska hämta in.. Sen går man inte bara raka vägen mot hästen när man kommer in i hagen som att "nu kommer jag o tar dej" eftersom hästar är bytesdjur. Utan man får känna av sin häst med rörelser, blick osv.. jätte svårt att bara skriva hur man kan göra.. Men när hästen inte kollar på dej kan du ta något steg så du går in framför den, du kan gå som i sick sack framåt till hästen men aldrig så den märker att du går rakt emot den, helt plötsligt står du bredvid hästen, var lugn och så o mys en stund med hästen så den inte tror att du är ute efter den.
Ett annat sätt att närma sig på ett mindre hotfullt sätt är att gå sidledes i stället för att ha kroppen riktad framåt
The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers
**Jättebra svar! Tack!
**Ja, det är en väldigt ful ovana, nu har de visserligen inget stall då jag inte har flyttat dem än.
Den äldsta har grimman på sig nu och är efter det jättelätt att få tag i, (han kommer fram själv nu), men den yngsta har jag försökt i tre dagar att få tag i, haha.
Får försöka ändra min "taktik" när jag ska dit idag, för när jag väl har fått på grimman är det inga problem, men jag ska lyckas också, haha :)
Går du ut till dem och bara klappar någon gång eller brukar dina besök i hagen bara leda till något som hästarna tycker är jobbigt? Så ser det ofta ut och då är det inte så underligt om hästen inte vill bli hämtad… fundera över vad som gör att hästen inte kommer, ägna mycket tid åt att bonda med dem och arbeta mycket från marken. Med ledarskap kommer en önskan att vara nära… Låt det ta tid när du hämtar i hagen, gå inte bara rakt på och hugg tag i dem utan gå lite långsamt, inte raskt rakt på utan lite som i en (vinglig) cirkel så du kommer mot hästen typ vinkelrätt mot magen på den - ha inte fokus på hästen utan titta lite runt om, på gräset osv, lägg en hand på ryggen/halsen och klappa lite och gosa innan du försiktigt lägger grimskaftet över halsen, sedan trär du varsamt på grimman och kollar så det inte är något där som skaver, trycker eller är obekvämt på något sätt. Ungefär som #2 skriver, fast med andra ord ;D Isisar är nyfikna och om du inte beter dig misstänkt så brukar de komma fram och kolla vad du gör ^^
Varför släpper du inte ut dem med grimmor på? mkt lättare att få tag på dem + att det blir ett moment mindre i hagen.
Hästarna har nu grimmor på sig, tillslut så fick jag tag i dem, haha :)
#6 Det finns inget stall till hästarna, och ägaren har valt att inte ha grimmor på dem.
Antar att dom har en ligghall om de går ute dygnet runt, då kan man driva dem mot ligghallen.
Men bra att du iaf fick på grimman tillslut, de brukar göra allt så mycket lättare när de redan har en grimma på sig.
Att hästar inte låter sig fångas in handlar inte så mycket om ful ovana, enligt min mening, utan snarare totalt ointresse för att umgås med dig. En häst gör ingenting utan att ha en anledning. Anser den inte att den får ut något av att vara bland folk, varför då låta sig fångas in om man (ur hästens perspektiv) alltid ska genomgå samma meningslösa borstning, eller alltid ut i den där tråkiga paddocken, eller så ska hon kräva en massa och helt ärligt, vem orkar arbeta?
Om du ska ta hand om dom, så testa att leka lite med dom när du har dom ute :) utsätt dom för lite saker så att dom får tänka själva och använda huvudet, samt fatta egna beslut. Sparka boll i hagen, svinga med lasso, be dom gå över/under/igenom saker, testa att sitta upp utan huvudlag…(om du känner dom väl förstås)..Det är något som väcker de flesta hästar ^^
Det är så jag har gjort för att mina hästar ska koppla ihop mig med spänning och lek, samt ökat självförtroende. Då blir det oftast automatiskt att dom gärna vill vara med för man vet ju aldrig vad som händer nästa gång dom kommer ut.
Däremot så är det ju så att man inte bör tvinga en häst att komma till en. Så jag personligen är inte så mycket för att driva in och fånga in hästar. Då blir jag plötsligt ett rovdjur och inte den jämlike partnern. Om min häst har en dålig samarbetsdag och går iväg från mig, då får jag vackert vänta och sedan försöka närma mig hänsynsfullt igen och be henne följa med mig. Hon får lov att säga nej, men jag kan ju tjata tills hon slutligen säger ja också ^^
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter