Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: utrustning
Läst 830 ggr
duesomsocker
0

Behöver hjälp med täcke!

Vad har ni för täcken? Min är helklippt sedan november och det har fortfarande inte växt ut. Nu har han fått skav på bogarna och länden av det täcket han har nu. Han gick med ett vanligt 400g Amigo i vinter utan skav men nu har han ett 200g från charlies som han har fått skav av. Någon som har tips på någon billigare variant nu innan GHS ^^

740tjejen
0

Prova spreja pälsglas där de skaver. då glider täcket lättare. Min kan få skav på bogen även om hon är oklippt, beroende på märke.

[Smári-Alva]
0

Jag har alltid bogskydd, om han är rakad får han skav och om han har lång päls blir det fula märken i pälsen så prova ett bogskydd

Alex
0

#1 Det tycker jag personligen är en väldigt dålig lösning då skav betyder att täcket sitter illa. Även om man får bort själva märkena (skavet) så betyder det ju inte att det blir bekvämare för hästen. TS: Vilken prisklass tänker du dig?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

740tjejen
0

Ne men som kort lösning tills man fått tag i annat täcke.

thicha
0

Jag köper nu bara Thermo master till mina (har något domani också, dom sitter skit bra på alla och håller torra hästar, har aldrig skav eller så, bogveck är ett krav jag har på täcken! helt värdelöst utanbogveck när hästen springer o skuttar runt i hagen..

duesomsocker
0

Jag har inte mycket pengar just nu så max 500 men tänkte kolla på ghs! Men jag vill köpa amigo men han inte 3000 att lägga på islandshästmodellen nu:/ han fick skav nu när jag bytte från amigo till charlies egna tror att det är sömmarna på täcket som skaver

kvekki
0

Jag har flera olika, jag vägrar använda täcken med vanlig hals och har därför bara halvhals och helhals. Just nu är det ju rätt varmt så hästarna går med 100gr täcken. Ena hästen har skavt av päls på en fläck vid bogen, har tänkt testa köpa ett rhino pony wug om jag hittar på GHS . Det har ju en annan typ av knäppning och då kanske trycket över bogen ändras… Men det kanske är bättre med Rambo Icelandic? Hon är väldigt smal över bogarna och skavet sitter långt ner. Annars tycker jag Globus är bra, de är korta i kjolväg så kortbeningarna drunknar inte dom ;-) De märken jag har med halvhals Globus 100gr (3stk) Globus 300gr THC tornado 300gr Omärkt 100gr Jag vågar vägra bogskydd då min vallack fick ett sånt grymt äckligt köttsår av spännet på bara två dygn när vi köpte ett sådant till honom! Stackars häst! Så nu vågar jag inte testa igen…