Blir tokig på min valack
Nu mår han kanon men trist att en 3åring ska gå i enskild hage.. Vi är väl inne på dryga veckan med munkpeppar så den har väl inte gjort sitt men idag så broddade jag av mina två ridbara hästar o sen släppte ihop dem men min valack accepterar fortfarande inte mitt föl…. Han står o käkar sitt hö i lugn o ro och måste hela tiden hålla koll på fölet, sen får han för sej att jaga henne och det går undan!! Jag vet snart inte vad jag ska ta mej till, dom är vana vid varandra då dem står bredvid varandra om nätterna i sina boxar..
Någon som kan ge mej tips så tar jag tacksamt emot dem!
Hur länge är det längsta dom har gått tillsammans?
Munkpeppar har hjälpt många som jag känner, både för valackar och ston. En del fungerar det på direkt, andra tar det lite längre tid för… Hm, ska fundera på om jag kan hitta någon annan lösning. Men annars skulle jag nog låta honom gå med munkpeppar ett tag till.
Undrar sedan precis som #1.
Det längsta som de tre har varit ihopsläppta är en dag och en natt eller om det var ytterligare dagen där på också. Och det var i början när jag fick hem fölet men jag särade på dem eftersom hon fick springa för livet, och det är väl ingen direkt bra början för ett föl som nyligen blivit av med sin mamma också..
Ska testa o släppa ihop valacken med fölet och låta stoet stå inne någon timme… Så får vi se vad som händer då…
När är fölet fött? Vi brukar låta våra föl/unghästar upp till 4 år gå i en egen flock. I somras släppte vi in en sent kastrerad valack i vår stora flock. Det slutade med att han tog över hela flocken och blev ledare. Men förra ledaren och han gjorde upp i säkert 2 veckor. Ingen blev skadad förutom sår efter bitmärken och en del sparkar.. Det är ju deras naturliga värld.
Förmodligen så beror det hela på att han försvarar ditt sto. Det är hans "flock" och fölet är en inkräktare.
Om det inte fungerar bättre så skulle jag separera dem igen. Om han fortsätter att jaga så riskerar det skador på fölet. Dels så blir hon stressad och dels kan hon få till exempel överansträngda ben. Var noga med att hålla koll så att de inte svullnar upp/ömmar, att de är torra och fina etc. Ett föl tål mycket, men att konstant bli jagad riskerar att bidra till skador i det långa loppet…
Hon är född i somras, Ja nej jag har valacken i egen hage för jag vågar inte ta några risker… Är rädd om mitt dyrbara föl..
Ska göra ett ihop släpp nu i helgen med fölet o valacken så får vi se vad som händer då, fortsätter med munkpeppar o så.. Fungerar det inte alls så vet jag inte alls var jag ska göra….. De måste gå, jag ger mej inte.. Kan testa o leda dem bredvid varandra och låta fölet gå före honom..