Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 2414 ggr
Maja
0

Hästtandläkare

Tar ni ut tandläkare/tandtekniker till era hästar?

Uss
0

Nej, åker till tandläkare med klinik. Tycker riskerna är för stora för att sköta det på hemmaplan.

Eveline
0

Hade en tandtekniker ute för att kolla min gamelman. Värsta misstaget jag gjort i hela mitt liv. Blev mer skada än nytta. Skulle rekommendera en väl meriterad tandläkare som är veterinär…

sundsby
0

själv har jag en pappa som är hästtandläkare så jag har turen att slippa åka någonstans! :)

kvekki
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi åker till Ylva Rubin. Skulle aldrig ta ut en "tandtekniker" o skulle aldrig låta en rasp komma inärheten av mina hästars munnar. Bilden föreställer min ena hästs mun. Pilen pekar på ett tandfel som inte så lätt upptäcks, ofullständigt sluten infibula. Dvs hästen hade hål rakt ner genom tanden. Vet en häst som fått avlivas pga att det inte upptäckts i tid. (hästen packar foderrester ner i tänderna o när det gottar till sig blir det inflammationer som går ner i käkbenet, sen e det kört.) Min hästs tänder är lagade och vi är hyfsat säkra. Lagningen kan släppa så det är regelbundna besök som gäller för oss.

[Smári-Alva]
0

#4 om du inte vill använda rasp hur slipar då då tänderna?? Lite nyfiken 😊

thicha
0

Japp absolut tar jag ut, har en jätte duktig som bor nära mej!

Uss
0

#5 Ylva Rubin använder typ en tandläkarmaskin som roterar, så inga manuella tag med en grov fil (=rasp)

[vretenskaniner]
0

Yes box, tandläkare kommer ut till stallet ungefär 1-2 ggr per år.

kvekki
1

#5 Man använder en "tandläkarborr" precis som på oss människor. Då kan tandläkaren välja att bara slipa där det behövs och det blir inte tvärgående krafter som drar i tänderna. Kan berätta historien om våran vallack som vid inköp rullade ögonvitorna vid tygeltag Något var seriöst fel i munnen. Ylva hittade två lösa tänder med tillhörande inflammationer (och dessutom inälvsmask som kröp i tandköttet!) Hade den hästen fått tänderna raspade klassiskt så hade hans lösa tänder blivit ännu lösare och gjort ännu mer ont! Raspa tänder är gammalt, förlegat och jag vill nog se det som djurplågeri. Vi har så mycket framsteg inom hästtandvård så varför köra stenålderstyle… Hästar har vassa kanter på sina tänder för att kunna kapa gräset effektivt. Skador uppstår när vi drar åt remmar runt som trycker in kinden i de vassa kanterna.

[Smári-Alva]
0

#9 ok tack för svar! Vilka remar menar du då? Nosgrimman eller käkremmen?

Uss
0

Nosgrimman ;) käkremmen ska öht inte kunna komma i närheten av tänderna

kvekki
0

#10 de höga nosgrimmorna "Engelsk nosgrimma " och "Aachennosgrimma "är de två.nosgrimmor som ligger över kinden varunder tandraden är. Dvs drar man åt dom så trycks kinden in i tänderna.

sundsby
0

ville bara säga att det är verkligen inte djurplågeri med rasp! förstår inte vad du fått det ifrån. det är samma som om man ska tälja något, det beror ju på vem som gör det. om någon som har täljt hela sitt liv täljer, är det ju ingen big deal, men om någon som aldrig har täljt förut sätter sig och täljer, kan det hända saker. Såklart kan det hända saker även när erfarna människor gör något, men det är ju inte särskilt stor risk. så där tycker jag faktiskt överdriver! :)

Jenniki
0

Japp, tandläkare kommer ut 1-2 per år :)

Uss
0

#13 antar att din pappa använder rasp ibland ;) men han hade kanske inte gjort det på den häst som kvekki berättade om ;)

Bruhn
1

Min vet. och hästtandläkare sa att raspning är förlegat. Hästen mal ju sönder sin föda och behöver ha "lite" kanter på sina tänder för att det ska fungera. De instrument som han använde var likande våra tandläkarinstrument och då kommer man åt bara där det behövs slipas ner. Min pålla hade en vass tagg och det var bara den han tog bort.