Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: utrustning
Läst 936 ggr
thicha
0

Kan boots hjälpa?

Min ena häst slår i framskorna när hon går i pass o eftersom hon är en 5g så blir det pass väldigt ofta. de slår som om hon skulle springa bland knytnävs stora stenar på ridbanan, Kan man förhindra detta genom att ha på boots? fick även tappsko fram förr förra veckan på henne om det kan ha något samband också..?

Alex
0

Hur menar du att hon slår i framskorna? Är det bakhovarna som slår i fram?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

thicha
0

Ja precis bak slår i fram. =D

Alex
0

I pass? Slår hon i diagonalt då, vänster bak i höger fram? Det låter ju utan tvekan som rejäla balansproblem och skyddsboots (inte viktboots) är väl i så fall bra under tiden balansen tränas upp, för att undvika skador och avtrampade skor.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

740tjejen
0

Har du nån som kan filma er när ni rider, för då kan du ju se hur hon gör. Och prata med hovslagaren. Är han duktig på islandshästen kanske hon behöver skos annorlunda.

thicha
0

Nej det blir nog i tölten inte passen, blev lite fel där =)

hästen är en unghäst så det kanske blir bättre men jag vill ju undvika att hon slår emot för det kan ju bidra till att skorna slås lite lösa.

Alex
1

Då skulle jag som sagt rekommendera skyddsboots, utan vikt. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

sundsby
0

skyddsboots är att rekommendera! Hästarna kan slå på sig rätt rejält utan boots/skydsboots i pass! :)

thicha
0

Brukar ni har stl M till era islänningar eller till o med S?

[vretenskaniner]
0

Medium har jag

Jenniki
0

Min islandshäst gör exakt samma sak och skyddsboots hjälper ;)

thicha
0

Okej men då ska jag testa med dessa gummiboots och se om det hjälper.

[Smári-Alva]
0

Neoprenboots funkar oxå

Jenniki
0

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=61044ptid=4&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC Såna här har jag, ger mer skydd än gummiboots tycker jag :)

thicha
0

#13 gick inte att få fram produkt på länken men var det Acavallo boots du hade?

Jag vet inte om jag ska testa neopren el gummi. vill ju även skydda ballarna mot slag, Neopren går väl sönder rätt snart kan jag tänka.?