Rida på is
Har ni ridit på is någon gång? Sjö eller ishall eller någonting annat?
Yes, jag har både ridit och tävlat på en frusen sjö. Givetvis tävlade man enbart i tölt då det inte är en hit att galoppera, eller ens trava på hal is :)

Woah…är detta något folk brukar göra? :O
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
#5 Ja, på Island är det vanligt med istävlingar på sjöar under vinterhalvåret, något som även börjat dyka upp mer här. Isrinkar är väl dock vanligare, några såna brukar finnas varje vinter i Sverige också.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Själv har jag aldrig gjort det, var anmäld till en istävling för några år sen men blev sjuk lagom till den så det blev tyvärr inget. Synd, för det verkar kul!
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Vad är det för särskilt med att tävla just på is då? :) Jag hade varit jättenervig
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
Jag har ridit på Indalsälven en eller två gånger, på den tiden när jag var ung och dum eller iallafall inte tänkte på vad som kunde hända när man red :) Nu skulle jag nog inte våga, om det inte var på en is som även bilar kan köra på.
Men halkar man inte omkull? Isen är ju jätte hård hjälper broddar?
#10 När jag red var det rätt mycket snö ovanpå isen så att halka var inget problem då. Men det hålls ju tävlingar i ishallar så det verkar ju som att det går :)
En fråga?
Vad har ni för brodd ni som rider på is? mina har brodd i trakterna runt om men kan ändå halka på isen som finns på ridbanan.. (har inte elitbrodden utan vanliga is brodd)
#12 Alltid fyra isbroddar vid isridning! Annars kan hästen halka när inte trakten är i marken, vilket den ju inte alltid är. #10 Ja, broddar hjälper. Och is är ett mer sviktande underlag än en hårt packad grusväg. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Hade aldrig vågat rida på en frusen sjö efter att jag råkat se en film på youtube med 12 (tror jag) hästar som gick genom isen. Det ser jättehärligt ut men bara vid tanken så ser jag detta framför mig.
Jag rider med fyra brodd, 9mm isbrodd. Jag hade aldrig vågat rida på is som är täckt av snö. Dels pga ev snöklampar i hovarna (kan ju faktiskt uppstå trots snösulor). Dels pga att snön isolerar så jag vill inbilla mig att isen inte är lika säker då? Fast det kanske inte är ett problem i norra Sverige? Här i Halland är sällan så kallt så länge att isarna fryser sig tjocka nog att rida på. Det enda jag känner är en begränsning är att hålla högre hastighet i kurvor, DET är läskigt!
Jag skulle aldrig rida med fyrbroddat dock. Oavsett om det är is eller inte. Man stoppar upp överrullningen av hoven. Det tar liksom stopp. Jag rider alltid med traktbrodd i fram och fyrbroddat i bak då påskjutet kommer därifrån. Skulle tävlat i Hallstahammars ishall 2013 men blev sjuk!

#16 fast när jag tävlade på is var 4 broddat ett krav
kissmekate.blogg.se
#16 Fast tillfälligt skadar det ju inte. Att rida med enbart traktbrodd på is låter betydligt farligare! Jag kör själv på enbart traktbrodd i normala fall och jag tycker det är tillräckligt obehagligt att hamna på en isfläck då eftersom hästen halkar.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#17 Det är det inte på alla istävlingar.
#18 Då lär det vara individuellt, för min häst halkar aldrig på is med traktbrodd. På en tävling i en ishall för många år sedan, var Hvinur där och tävlades, och han som red då hade endast tåbrodd i bak och traktbrodd i fram, farligt när hästarna har mycket aktion och går på i ett högre tempo genom kurvor och om det tar stopp då.. Då har du garanterat problem i framtiden med inflammationer osv.
Jag säger bara att det finns väldigt många hästar som klarar sig med endast traktbrodd, och att det bästa är att testa sig fram vad hästen trivs bäst med. Punkt.