Namnets betydelse
Alla isländska namn har en betydelse som kan beskriva hur en häst ser ut, hur den rör sig, hur den beter sig eller liknande. Tycker du att din hästs namn passar och motsvarar betydelsen?

Min heter Ess, det betyder häst och tycker det passar ganska bra för han är ju en häst 😉
kissmekate.blogg.se
Min heter Kvika som betyder lätt på tå, och de stämmer hon är verkligen rapp i benen😃
Mitt sto heter Hera och Hera betyder Gudadrottning i den grekiska mytologin. Det tycker. Jag passar henne eftersom hon överlevde en tvillingfödsel och dessutom är hon så vacker! ❤️
Guffi betyder Långben, och ja, han har rätt långa ben, stort huvud och en del likheter i personligheten också :)
Raudur - ja det säger sig självt, han är väldigt röd ;) Hektor - nja, det är mest ett namn. Eldey - en ö på Island, men hon har ju lite eldfärg på kroppen. Hulda - älva tror jag det betyder, hon är ju vacker iallafall. Vaka - ja, hon har koll på allt (vaken) Frostros - hennes mamma var vit så de trodde att hon också skulle bli det. Men hon är svart! ;) Vidar - en asagud. Och ja han var som en gud, kraftig och vacker! Tyvärr så lever han inte längre. Hektor, Eldey och Vidar har vi fött upp, men namnen valde vi mest för att de var fina. :) Det där är btw de hästar som vi har haft ;)
Min heter Múninn och det är ju namnet på en av Odens korpar. Han är ju svart som en korp, så det passar väl 😉
Det roliga är att där jag köpte honom ifrån så hade han en hagkompis som hette Hugin, och han såg i princip lika dan ut, hehe!
Min heter Búálfur och betyder husalv. Han föddes när hans uppfödare satt uppe på taket under byggnationen av deras ridhus. Så ja, det passar honom! 😊
Jag har döpt två hästar,
Kveikja -ett ord för att tända något, t.ex. ad kveikja eld -att tända eld. I boken stod "livsgnista" "livsspira". Jag tyckte väl mest att det var ett ovanligt men vackert namn…. O hon e ju pigg o glad o alltid med på nya saker -så hon är väl en liten livsgnista!
Meyja -namn… Vet inte vad jag fick det ifrån, stod inte med på min lista men när fölet stod där så stod det Meyja i pannan på henne…
Mina andra hästar heter
Snöggur = snabb, och Ja han är grymt snabb!!! o älskar att springa…
Rá = rå,hind. Hon är ju brun så det kommer nog av att hon helt enkelt såg ut som ett litet rådjur…
Andvari = "lätt bris" står i boken, men Andvare är en figur ur nordisk mytologi- Tror han var dvärg? Jag kan idag inte se nån koppling där alls, men han kanske var lite som föl?
värkligen
MVH/ Kaninerna och Ägarna
Tycker värkligen det passar! Hon heter Tindra och , det tindrar värkligen om henne i hagen och över allt!;)
Min heter Heppinn och det betyder lycklig händelse :)
min häst heter Duna, vad betyer det namnet??
Freyfaxi betyder antingen mycket man eller vågskum… Mycket man har han ju inte direkt men den är fluffig :D
#12 - "Dúna - Smeknamn på personer med namn som slutar på ”rún”". Så ingen riktig betydelse, utan mer ett vanligt namn. :)
Hind heter min häst. Hon fick nog det namnet p.g.a. sin flyktighet och snabbhet. En islänning sa att det namnet fick hästen på Island om det var en fin, smidig lättfotad häst. Stämmer på min dam
Mina har inte så roliga namn :P
Gideon, hittar inte betydelsen, någon som vet eller om det bara är ett namn?
Valtyr, annat namn på oden
Aragon, är väl bra ett namn?
Litla Frökk, mamman heter Frökk och hon fik heta Litla Frökk (inte jag som förr upp eller döpt) Frökk betyder fräck och det är hon i dubbel bemärkelse så som flott häftig som vilken fräck bil typ, men också en liten fräck bitsch med eget humör :p
Äger ingen häst nu, men på de jag haft tycker jag namnen passat.
Sylgja betyder sölja, som är ett metallspänne. Hennes bruna färg blev riktigt metallisk kopparfärg i solen.
Gaefa betyder lycka/tur. Jag födde upp och döpte henne själv och eftersom jag fick precis vad jag hade beställt (ett brunt sto) så passade namnet väldigt bra. Plus att hon såg ut som en Gaefa. 🙂
Oddi betyder spets/udde, vilket väl kommer av hans skjutna stjärn i pannan så även det passar bra.
#16 Gideon är väl ett bibliskt namn, och vad jag kan hitta betyder det krigare, eller liknande.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Haha Det passar honom väldigt bra faktiskt, han ser ut som en riktig stridshäst med sin långa man och lugg och nästan lite kovexa nosspets :)
Min häst heter Frodi vilket betyder Sagokung, för mig är han min drömhäst vilket gör att Sagokung passar ganska bra in på honom. :)
- Nederlandse Kooikerhondje -
Min islänning heter Skirnir! vad betyder det namnet??
Mina islandshästar heter Menglöd och Fagri-Blakkur.
Menglöd är ett annat namn för asaguden Freja, när hon bär ett smycke, och det vet jag inte riktigt om det passar Menglöd, det skulle i så fall vara för att hon är en riktigt "tjej-häst".
Fagri-Blakkur betyder vacker svart häst, och det är precis vad han är! :)
Min häst heter Draumur, vilket betyder drömprins. Det passar honom väldigt bra! (dom flesta dagarna) 😉😃
Min häst heter Katla vilket är den andra största vulkanen på Island men namnet betyder oövervinnelig.
Solfager- försvenskat, borde ju vara Solfagur. Men det betyder iaf vacker som solen, och det är han så klart, särskilt när han står i solen, han är rödblack och riktigt skiner. Fast mest av allt är han söt.
Fjalar- ett namn men min medryttare har forskat och säger att det betyder den vise. tja, det stämmer väl ibland och ibland inte. ;) Själv tänker jag lite ädel springare från bröderna lejonhjärta, och det är han absolut.
Fast nu googlade jag precis namnet igen och hittade 2 saker, dels att det kommer från isländska ordet fela som betyder dölja, och dels är det tydligen en ond dvärg i nordisk mytologi. Då passar namnet verkligen inte. Snällare kille får man leta efter.
Min nya häst heter Saevar och det betyder havskung
Min heter Smári och det betyder Klöver och jag vet inte riktigt varför men han passar i det
Mina heter
Mæsa - Mes(fågeln) och gissar att hon fick namnet eftersom hennes pappas namn betyder trast :)
&
Ljósbrá - Ljusa ögonfransar. och det passar också för hon är isabell med ett blått ögoa och ljusa ögonfransar ;)