Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: foder
Läst 1733 ggr
[reachyourdream]
0

Hur mycket foder till islandshäst?

Hur mycket grovfoder ger ni era islandshästar?

Red en islandshäst ett tag och jag tycker han fick på tok för lite hö och för mycket kraft, så jag är nyfiken.

[reachyourdream]
0

Såg nu en annan fodertråd, men det stod inte så mycket om grovfoder, så denna kanske kan vara kvar ändå(?)

PugBull
0

Våra äter 6kg hösilarge om dagen fördelat på 3 mål, de går på lösdrift.

[tlundegard]
0

Ca 7kg hösilage/dag. Det bästa du kan göra är att ta foderanalys, man ska räkna på torrsubstansen då hösilage kan innehålla väldigt olika mycket vatten.. :)

Uss
0

Min äter på fri tillgång inne ensilage med enligt analysen 60% (känns torrare dock) mellan 6 o 8 kg beroende på väder o temperatur. Matvraket får 5 kg ;) och har fri tillgång till gräsfröhalm inne. Ute har de gräs, sly o gräsfröhalm fri tillgång. Allt grovfoder i smhn.

Bruhn
0

Fri tillgång på hö i småmaskiga hönät både ute o inne. De står på vetehalm inne på natten så där finns också lite att plocka med. Inget kraftfoder, bara mineraler o lite betfor samt något äpple eller morot  när de kommer in för natten

Killen
0

Min får runt 10 kg hösilage /dag (om han orkar äta upp) Tyvärr inte analyserat.

kissmekate.blogg.se

Borntobekind
0

Min får 9kg hö per dag, fördelat på tre mål.
Hon får även 2dl lusern och 1-2dlkraft morgon och kväll.

- A Hard Life Makes You Shine In The End -

Cremello
0

Runda slängar tio kilo. Och den ena får kraftfoder eftersom hon är lite tunn.

kvekki
0

Hur mycket grovfoder en häst får bör ju bero på dess analys. Jag har haft år då 4kg höhar täckt behovet sett ur energi/protein-synpunkt. (minsta givan jag gett vintertid var 5kg hö men då plus foderhäst). Iår ger jag 6-7kg hösilage med värden: 79%Ts, 10mj/kg Ts och 59smbrp/kg Ts. Det är väldigt i överkant värdesmässigt, men har en större häst samt två växande unghästar ifflocken så jag får bara rida mera på de som lätt blir runda. Ingen är dock särskilt tjock iår! De två som rids mest får 7-800gr av müsli vid ridning.

thicha
0

ena ska ha ca 8kg hö o andra 6-7kg uppdelat på två mål eftersom jag har slowfeed nät. Sen får dem pellets vid arbete eftersom dem står rätt mkt nu.

mitt 7mån föl äter ett par kilo hö om dagen men även avels pellets varje dag.

Ska köpa extra mineraler o ge dem även om jag har både salt o mineralstenar i hagen.