Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettutrustning
Läst 1312 ggr
[HopeTime]
0

Martingal?

Hej! Jag har just köpt en martingal till två ponnysar, problemet är att jag inte vet om jag kan använda den på islandshästen. Hon har bara ett träns (islands) som inte har pannband eller käkrem, kan jag använda den endå elr kan det hända något? Har tidigare hört att hela tränset åkte av för nån..

thicha
0

Varför ska du ha martingal på din islandshäst?

Borntobekind
0

Tror inte det ska påverka något.

Däremot så tycker jag att martingal och förbygel mm är inte så bra för isisar(eller hästar överhuvudtaget).. De måste ha stor bogfrihet för att kunna tölta ect..

Provade att ha förbygel en gång på min isis och det blev bockningar på en gång när vi skulle prova tölta.

- A Hard Life Makes You Shine In The End -

[HopeTime]
0

#1 & #2: Vill helst inte ha åsikter utom bara svar på min fråga.

Islandshästen är en korsning mellan Is. och Welsh Cob, hon töltar inte utom rids "vanligt". 

När jag rider henne brukar hon slänga upp huvudet ganska högt, speciellt i hoppning.

duesomsocker
1

Jag rider min islandshäst med förbygel+martingall om han har stått några dagar för då studsar/ små stegrar han och är superhet. Då har jag upplevt att jag behöver det! Men han töltar och gör alla andra gångarter utan problem!Så jag ser inte någon anledning till varför du inte skulme kunna ha det? Det är ett hjälpmedel och behöver man det så tycker jag att du ska ha det.

[HopeTime]
1

#4: Håller med, men det är många som har egna åsikter..

Börjar bli jobbigt att man ska få kritik/åsikter när man igentligen bara vill ha svaret på en fråga :/