Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: allmänt
Läst 979 ggr
Borntobekind
0

Flytta utomlands med hästen?

Har börjat fundera på att flytta någonstans inom EU och då skulle ju självklart hästen hänga med.

Vad är det som gäller?

Är det bara pass och hälsointyg?

Sedan undrar jag om det är någon som vet av folk som har islandshästar/uppfödning i varma länder?

Hur anpassar dom sig till ett nytt klimat?

Tack på förhand :)

- A Hard Life Makes You Shine In The End -

Maja
0

Spännande!

Hm, det kan nog bero lite på till vilket land du tänker flytta… Jag vet att det finns någon islandshästgård i Italien bland annat (Toscana?). Sedan finns det ju en hel drös med gårdar i Tyskland vet jag och givetvis Norge, Danmark och Finland. Även ett gäng i England, Nederländerna och lite andra länder runt omkring. :)

Jag har ju bl.a. sålt häst till Finland och då var det köparen som fick gå igenom detta med finska Jordbruksverket, vilket jag antar att du får göra i det nya landet. Det bästa är att kolla allt detta med SIF och/eller Jordbruksverket. :)

Hur den anpassar sig beror också på klimatet. Det finns ju islandshästar i Australien där det är varmt och väldigt annorlunda jämför med här hemma i Sverige. Sedan beror det nog också på när du flyttar. Att ta en häst med björnpäls nu på vintern och flytta till ett varmt land kanske inte är det mest optimala… ;)

Borntobekind
1

Ok det lät bra att det finns islandshästar som är lite utspridda över världen :)

Jag får kolla upp det med dom. Det lutar åt england, frankrike eller liknande :)

Nä det känns inte så genomtänkt att flytta när hon ha vinterpäls :P isf får man raka ;)

Tack för dina svar!

- A Hard Life Makes You Shine In The End -