Vad är era tips?
Har två 3åringar, ett sto o en val, valacken står över henne i rang o innan jul fick jag hem ett föl på 6mån, min valack e jätte hingstigt o jagade runt med fölet så jag tog ut valacken o satte han i hagen bredvid. Idag när dem varit från varandra i kanske 3 veckor så tog jag ut valacken och släppte in honom till stoet och fölet. Det gick jätte bra till en början o jag trodde verkligen på det hela eftersom han verkligen fick jobba för att ens få äta hö med stoet och fölet.. Nu när det började skymma på ute så gick jag ut till dem, då såg jag direkt att han stod över henne i rang o så satte han fart o jaga den lilla som en galning, han gick omkull tre gånger på barmark o sprang på stenar så det bara snistrade om skorna.. Så det var bara att fånga in honom o så ut i andra hagen igen…
Kommer det verkligen bli en flock om 3 ? just nu så känns det helt kört.. Skulle haft en häst som kan via att man är snäll mot dem mindre samt sätta valacken på plats!
Vill verkligen ha massa tips nu
ingen?
Hm, munkpeppar lindrar ju ofta sådana beteenden (hos båda könen). Kanske kan vara värt ett försök?
Hur ska man göra då??
Munkpeppar dämpar hormonrubbningar hos exempelvis griniga ston eller hingstiga valacker. Finns att köpa på lite olika ställen. :)
Jag hade haft stoet o fölet ihop o hållt vallacken på andra sidan stängslet. Det kan ske hemska olyckor om ett föl eller vilken häst som helst egentligen jagas obönhörligt. Ett föl.som just flyttat och avvants behöver lite trygghet i livet. Så ha du vallacken borta några veckor eller kanske ännu längre. När jag köpte hem en 8månaders så var hon oxå utanför i flocken länge länge. Men jag hade en annan 8månaders som nyss var avvand och dom två blev bästisar såfort min hemmauppfödda fjant insåg att det nya fölet inte skulle äta upp henne ;-) Om hon gick med sin mamma så jagade mamman bort det nya fölet, testade några veckor senare men beteendet hade inte försvunnit. De är tre år nu och jag kan fortfarande inte släppa in mamman i flocken. Så då har jag dom uppdelade på två flockar. Det är inte värt allt bråk som blir.
Jag har en sån valack!
Pratade lite med uppfödaren och hon gav mej lite tips, jag hade faktiskt ingen aning om att det var på de viset att valacker kan vara på detta vis. Att går den ihop med ett sto så vaktar han henne och det är hans sto.
Fick tipset att släppa in fölet i hans hage för att se vad han gör då? Men jag måste vänta känns det som, hon behöver trygghet så hon blir en stabil häst. Jag brukar ju hålla vakt hela tiden för om de skulle hända något så måste jag ingripa direkt så inget händer.. Men sen att leda dem ihop o vara hård mot valacken att han ska gå efter och inte göra något men man måste nästan vara två för att träna på det viset + att jag måste få mitt föl ledvant först.
Därför brukar man rekommendera fler ston än valacker om de ska gå i blandad hage. Kan faktiskt också vara så att stoet vaktar "sin" valack; nåde honom om han tittar på någon annan eller om någon annan närmar sig honom
Min valack är likadan, han "vaktar" mitt sto, och vi kan inte släppa in en annan valack i den hagen då jagar han hämningslöst. Vi tycker inte det är värt bråket, utan låter våra hästar gå i två olika hagar då vi ändå har möjlighet till det. Det skulle ju dock vara skönt att lindra detta beteende eftersom det är lika dant i stallet, min valack attackerar boxväggen och hugger i luften efter den andra valacken, och ibland blir han så när vi rider också vilket är väldigt obehagligt.
Ska nog prova munkpeppar om ni tror att det kan lindra? Har aldrig varit i kontakt med detta problem innan vi skaffade min valack (ca 2 månader sedan).