Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: nyheter
Läst 1128 ggr
Maja
0

SIF förlorar i fallet Madelen Johansson

_"Högsta Domstolen meddelade den 28 december att Svenska Islandshästförbundet inte beviljas prövningstillstånd i fallet Madelen Johanson. Detta innebär att den dom som både Tingsrätten och Hovrätten tidigare dömt står fast."
_

Läs mer: http://ishestnews.se/svensknyheter/sif-forlorar-i-fallet-madelen-johansson

kvekki
1

Tycker det är förjävligt att SIF slösar pengar på rättsprocesser när de kunde användas till bättre saker för oss medlemmar. Skönt att det är över.

Maja
0

Jag håller helt med!

Silvercore
0

Jag tycker också det är riktigt skönt att allt det där är över, jag tränar för Madde och har aldrig upplevt några problem med det. Hon är hur proffsig som helst.

Alex
3

#1 Jag håller inte med. Visst, det är trist att det behövde gå så mycket pengar, men jag tycker det är fantastiskt att vi har ett förbund som säger ifrån och agerar när de anser att hästarnas välbefinnande tar stryk, även utanför banan.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Silvercore
0

Ja det är självklart bra, men i det här fallet så hade ju förbundet fel och de inblandade har utstått en onödigt lång, kostsam och besvärlig process. 

Det har varit otroligt jobbigt för de som varit berörda, det har skapat dåliga rykten och skitsnack. Något som lyckligtvis nog är ganska ovanligt annars i islandshästvärlden (i alla fall enligt min uppfattning) 

Självklart är det bra att ha ett förbund som månar om hästarna, men det ska inte behöva bli såhär heller.

Alex
0

#5 Nu är det ju inte själva djurplågerianklagelserna som prövats i rätten, utan att SIFs etiska nämnd valde att stänga av Madelen från förbundet, vilket de inte hade rätt att göra enligt sina egna bestämmelser (då ska det ske på tävlingsplats eller liknande, inte hemma) och därför har Madelen fått skadestånd för förlorad inkomst osv. Men det hela har handlat om avstängningen, inte om grundanklagelserna.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Silvercore
0

Jo det förstod jag också, jag menade processen som helhet, med allt vad den inneburit.

Killen
0

Håller med Alex #4

kissmekate.blogg.se

[tlundegard]
0

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Å ena sidan så är det bra med ett förbund som står upp för sin sak, men samtidigt så tycker jag att det har pågått lite väl länge och pungats ut med alldeles för mycket pengar. Frågan är vad förbundet hade tjänat mest på..