Långtransport på vintern
Jag ska flytta min häst ca 40 mil norr ut i januari. Jag tänker om det blir kallt att bara stå i transporten för hästen. Han brukar nämligen inte äta under tiden. Han har riktigt björnpäls och går på lösdrift i vanliga fall utan täcke, men så länge hästen står still och inte äter kan det ju vara svårt att hålla värmen. Hur har ni gjort som kört en häst en länge sträcka mitt i vintern? Jag har tidigare bara kört transport när det är varmt ute.
brukar ha antingen stalltäcke eller fleecetäcke.
Jag kör oxå gärna med täcke. Ull håller värmen bäst och suger upp fukt. Min tävlingshäst hon åker med BackOnTrack-täcke. Tänk på att inte köra med ett tätt täcke, så som regn- eller vintertäcken. Det måste andas. Om hästen inte äter alls under 40mil kan det vara bra med en rast eller två där ni lastar ur så hen får äta en stund i lugn o ro. Magen måste ju ha strå för att fungera. För att lura i hästen vatten är betforvatten ofta lockande! Blanda det dagen före så smakar det riktigt smarrigt ;-) är hästen inte van att dricka det kan man träna hemma några gånger först. Kan oxå rekommendera Lusern hackad strå som resemat, det brukar hästar älska och det är ju stråfoder så mår magen bra! Det längsta jag kört var 8timmar, i 27grader värme som värst! Det var inte heller lätt, men med mycket betforvatten och matglada hästar gick det bra även utan urlastning på rasterna. Den ena hästen var dock riktigt trött det sista, han skakade tom… I efterhand borde vi nog ha lastat ur och lett en bit så de fick röra sig.
Tack för tipsen! Problemet är dock att han är väldigt svår att lasta, så att ta ut honom ut transporten under resan kan sluta i kaos om vi inte får in honom igen. För två år sedan körde vi ner samma sträcka fast det var under hösten och då gick det bra, det är just kylan jag oroar mig för nu. Vi stannade varannan timme och försökte få honom att dricka och äta, även om han hade hö under hela resan så han kunde äta så åt han inget.
Jag vet att man ska vara försiktig med hö när man kör häst i transport, tror de kan få foderförstoppning av det och har man ingen kamera så har man ju inte speciellt bra koll på hästen.
Mycket hö och inget vatten är dessutom ingen bra kombination..
Jag hittade lite tips på ridsportförbundets sida:
Viktiga tips för att undvika transportsjuka:
Det ska fi nnas gott om strö på golvet så att hästen kan kissa, så att den inte håller sig onödigt länge.
– Se till att hästen dricker ordenligt innan transporten och ge även hästen vatten att dricka under
resans gång, gärna även i samband med avlastning. Om hästen inte vill dricka, ge den uppblött
betfor så får den får i sig lite vätska.
– Ge bara hälften av fodergivan dagen före en lång transport.
– Se till att hästen och grannen gillar att stå bredvid varandra, det minskar stressen.
– Det ska vara väl ventilerat i transporten.
– Kontrollera hästens temperatur dagligen, då ser du snabbt om det sker en förändring.
– Kör lugnt och försiktigt så att hästen får en trevlig resa
Går det inte att lasta ur hästen så skulle jag nog ha stannat några gånger extra och erbjudit betfor, vatten och hö då istället för under transporten.. Men jag är ingen "transportexpert" ;)
Om han är svår att lasta så skulle jag inte rekommendera att ta av honom under resan. Det kommer bara att skapa en större stress (min uppfattning är att han är känslig av sig normalt sett). Precis som Tove skriver så skulle jag ge honom mycket vätska innan transporten. Dricker han inte mycket vatten så gör du betforvatten som du dessutom tar med under transporten och ger till honom de gånger ni stannar. Jag tycker inte om att ha hö i transporten. Har hört om alldeles för många foderförstoppningsfall. Ge honom hellre lite lusernhack som kvekki säger, så att magen ändå har lite att arbeta med. Lycka till!
Det är snällt att ni kommer med tips, men nu var det ju inte frågan hur jag ska göra när jag ska köra min häst, utan hur ni brukar gör för att hästen inte ska frysa i transporten när det är kallt och vinter eftersom den står stilla i flera timmar :)
Förlåt! ;) Tja, han måste ju få chansen att äta emellanåt för att kunna hålla värmen. Precis som det har sagts så måste du ha ett täcke som andas… Så inget vintertäcke eller så, utan snarare fleece/ull. Dock är det ju rätt så milt väder nu, vet dock inte hur det är längre norr upp?
Ja, milt är det här med, ibland några minusgrader så fortsätter det så här är det nog lugnt och det lär bli varmt i transporten istället. Men jag vill hellre vara förberedd, för det kan ju helt plötsligt slå om och bli väldigt kallt :)
#6 sorry, läste lite förhastat ;) Jag har transporterat min häst riktigt långt 2 ggr, mellan vagnhärad och wången, ca 64 mil. Det var dock sommar och vi kunde lasta ur hästen så han fick röra sig ett par gånger på vägen.