problem med ren trav.
Mitt sto på 6 år har kommit på ett sätt att "lura" oss att hon travar. dvs, traven är inte ren alls.
vet inte riktigt vad hon blandar in i traven, men man ser att den inte är ren. (troligtvis är det tölt då det är hennes starkaste gångart.)
nu är min fråga om ni vet några bra sätt att träna på att få henne att ta ren trav, annat än med bommar, som vi har börjat träna med :)
Haha islänningar brukar va hopplösa med sånt min grisepassar istället för tölt och det blev bättre når han fick skor, har din skor? Går den barfota så kan det va ett tips att sko på henne
Trav i uppförsbackar, funkade på min fyrtaktiga dam :)
#1 Jo, hon har skor :) Tölten har vi aldrig haft några problem med då hon är naturtöltare, men den där traven alltså! Jag får gråa hår ;) Hon tar något steg trav och sen blandar hon in något annat i den också. När vi travar över bommar tar hon ren trav för att hon helt enkelt måste. #2 tyvärr har vi nog inte så mycket backar runt vårt stall.. :) Men såg nånstans att man kan longera över bommar och ha viktboots fram, så ska testa det :)
Be om trav o hjälp henne genom att ge helt fri hals, avlasta kanske ryggen lite - väljer hon ändå t.ex. grisepass kan du omedelbart gå in på en liten volt. Så fort du får trav igen rider du rakt fram. Snart inser pållan att det är lättare att trava när matte ber om det o att det är mycket jobbigare å välja ngt annat
Jag red en femgångare för några år sedan som hade lite svårt för traven och med henne fick man började med att mjuka upp henne ordentligt, sen var det inga problem att trava. Så länge hon var stel var det grisepass som gällde.
Idag red jag med viktboots fram och hon travade som en klocka. Sen tog jag av bootsen och hon fortsatte trava på riktigt bra. Vi tog även några bommar och då fick hon verkligen ordentlig trav. Men har märkt att hon travar bäst ibörjan, innan hon blir "trött"(lat) och att man måste ha ordentligt driv på henne.
Vi ska fortsätta träna och böja och greja, så kanske vi får till detta så snart som möjligt.
Vi har en del problem med att galoppera med sadel också. Hon lägger in mycket pass mellan galoppsprången och svamlar. Men så fort hon är utan sadel så galopperar hon lugnt och sakta t o m på volt. Det spelar ingen roll vilken sadel vi har, vare sig den är bomlös eller med bom. hon tycker helt enkelt inte om att galoppera med sadeln på.
testade longera henne med sadel och utan sadel, i galopp. och man såg en markant skillnad på hennes takt osv. några tips ang det? :)
Kan det vara sadelgjorden, är min spontana tanke. Den kanske trycker så att det blir obekvämt på något viss i galoppen
Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus
#7 mycket möjligt. Men vet inte vad man ska testa då? :)
testa med en täckesgjord och se om problemen kvarstår. Gör dom det kan du testa med anatomiska gjordar, om du har tillgång till det
Valar Morghulis
#9 när jag rider barbacka använder jag en täckesgjord som håller en vojlock på plats, så det stör henne inte :) Ska kolla om jag hittar någon annan gjord hemma, så kan jag testa :)
då är det nog något med sadelgjorden som trycker obekvämt, skulle jag tro
Valar Morghulis