Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 811 ggr
Maja
0

Återblick 2013

Hur har ert hästår sett ut? Vilka stora och små händelser har inträffat? Har du köpt ny häst? Ridit in din unghäst? Gjort din tävlingsdebut? Tävlat SM?

Uppfyllde år 2013 dina förväntningar?

thicha
1

Fick mina två treåringar inridna, tyckte dem blev väldigt fina och är super nöjd med dem, väldigtr stabila för att vara nyinridna. Sen fick vi tillskott med en 6månaders liten tjej så nu är stallet fullt med islänningar som ska utbildas.

PugBull
1

Första halvan var lugn och det hände inte så mycket. Andra halvan hände desto mer, vi flyttade till nytt stall och så hann vi med första svängen inridning på 8 veckor och en månadsvila efter det! Jag har ridit in henne själv, och allt har gått toppen!
Jag är suuuupernöjd med 2013, det har gått över förväntan! Hade inte trott att jag skulle kunna rida in henne själv, utan hade tänkt skicka iväg henne, men det behövdes inte för vi gjorde det själva!!! 😃

kvekki
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De första månaderna på året gick bra. Kveikja gick bra, vi tränade o hon musklade sig så fint under vintern! Vi gjorde många framsteg inom ridkonsten o det kändes topp! Vi tävlade och var väl lite missnöjd med att träningen inte gav högre poäng, men iaf har vi haft våra bästa poäng nånsin just i våras. Vi har även tävlat tre tävlingar i Trail, Kveikja vann allihopa… Den ena tävlingen var Vesturmästerskapen som vårt lag vann! Under senvåren tröttnade vi lite o började hoppträna med målet att hoppa en clearround på lokala ridklubben -det klarade vi! Men under sommaren började det oxå kännas fel i töltarbetet. Kveikja ville springa ifrån arbetet, ville inte samla sig och det kändes bara tokigt. Bokade tid hos Osteopat o la ridningen på hyllan. Visade sig ha en inflammation i höger lår bak, behandling på det under hösten, så fick hon ryggskott, behandling på det. Och NU först är hon fit fot fight igen. Vi har alltså inte ridit något ordentligt sedan i augusti utom ett försök till igångsättning innan ryggskottet. Jag hoppas på ett bättre 2014…

De andra hästarna har inte hänt något särskilt med. Andi lunkar på som promenadridhäst och Snöggur(min sambos häst) blev flitigt riden under första halvåret men andra halvåret har han mer eller mindre stått. Småskitarna som fyllt två iår de växer o lever loppan i hagen.

Killen
1

Skaddeåret 2013 😟 Ess har stått nästan hela sommaren pga en spark. I höstas så har han blivit attackerad av en ny häst som har bitit honom blodig på hela halsen, en månad efter det fått en till spark som svullnat upp och sen varat . Tack och lov inga direkta farliga skador, men tråkigt . Sen till det positiva. Vi har hittat en ny rolig gren , stilpass :-) Sen har vi höjt vårat personliga rekord i både F2 och i T8. Vunnit 2 av 4 F2 starter och även våran första T4. Så skönt att det har gått bra fast alla skador. Tölten har vi höjt ett helt poäng, han den sista månaden blivit en liten töltmaskin.

kissmekate.blogg.se

[vretenskaniner]
0

Fått våra första 5:or för tölt i femgång, klassat upp oss i B-klass i femgång och upplevt den otroliga ridkänslan på tävling någonsin!
Blivit placerade och kommit till finaler på alla tävlingar. Helt otroligt! Det trodde jag inte, får börja vänja mig vid att min häst har kapacitet och att ingenting är omöjligt =)