Tävlingstråd 2013!
Nu tycker jag att det är dags för en tävlingstråd 2013. Här berättar vi om hur det går på årets tävlingar och lägger upp bilder.
Jag var på årets första tävling igår, vintermästerskapen som var ett enormt arrangemang med 110 anmälda hästar och 500 åskådare på läktaren.
Det var fantastiska banor, trevlig stämning och prispengar delades ut.
Själv kom jag 4.a i T2 uttagningen på 6.17, inte varje dag man rider final tillsammans med Svartur, Putti och Solfari som vunnit SM i grenen samt Stormur som kommit 3.a på SM. Vi kom även 4.a i finalen också på 5.80 men där blev han så taggat så det gick lite fort ibland, inte lätt att koncentrera sig med 5 st inne på banan samtidigt på lös tygel.
Femgången gick sådär, passläggningarna blev inte så bra, lite segt, svårt att få bra pass i ridhus. Men vi kom 9.a av 24 startande ekipage av hög klass så jag är rätt nöjd ändå 
Någon annan som var där och tävlade?
Jag skulle varit med och tävlat i V5 men det det blev inte så.. Var i alla fall där och tittade. Ni var jätteduktiga! Var där mest för att se Sigfus i framgången då vi hade Edall som betäckningshingst i vårt stall i somras. Och så var du med och tävlade mot honom! Måste känts jättehäftigt!
oki :) jag blir alltid jätte nervös när jag ska rida på banan med kända ryttare, men sen när jag väl är där inne så ser eller hör jag inget annat, det är bara jag och Valtyr och jag kommer inte ens ihåg vad för musik som spelas vi är inne i vår bubbla.
Det var grymt duktiga ekipage anmälda, men vi kom ju rätt bra till ändå det är nog bara jag som aldrig riktigt förstår att vi är nog rätt bra vi med :)

Själv har jag precis anmält mig till min första tävling i år. Slår till med stort med en regional tävling :-) Ställer upp i F2, P2 och PP1.
kissmekate.blogg.se
Jag har tyvärr ingen egen islandshäst, annars skulle jag anmält mig till Lag SM!
Tävlade på stenholmen i lördags, gick inte bra alls. Jag blev diskad i första klassen, fyrgång som är vår bästa gren, pga en liten enligt mig onödig regel som jag klantigt nog inte tänkte på. Raudur var inte heller helt i sin bästa form, travtaktig i tölten (men ändå lösgjord) och vägrade gå i ökat som i vanliga fall brukar vara hans favorit! Fick 6.0 för den istället för 7.5 som i vanliga fall. Skulle ha fåt slutpoängen 6.03 och slutat som delad 5:a. Tölten kändes inte heller speciellt bra, slutade på 5.83 ;(
#5 varför blev du diskad? :(
Ingången till banan var på höger sida av kortsidan. Jag red till vänster direkt när jag kom in för att börja i höger varv på bortre kortsidan och red därmed mer än ett halvt varv innan jag startade programmet. :/ Hur som helst så hade jag ändå inte kvalat, så det gjorde väl inte så mycket.
Åh, får jag fråga var nästa islandstävling håller hus? Har aldrig varit på en och skulle gärna vilja åka och titta, då jag själv har tänkt att börja tävla så småningom. Finns det någon lista någonstans? :D
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
http://www.icelandichorse.se/Tävling/Förryttare/Tävlingspropositioner.aspx Som du ser så är det inte bara tävling på en plats åt gången ;) Kolla upp vilken förening som håller hus där du bor och se om de anordnar några tävlingar. När du vill börja tävla så måste du bli medlem både i en förening och i SIF (som du blir genom föreningen). Du måste dessutom ha ryttarlicens. Står nog info på SIFs hemsida som jag länkade till :)
Min häst är registrerad i SIF och jag ska köpa en ny från danmark som också ska registreras över dit :) Ska bli roligt!
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Tävlade F2 idag. Det gick väldigt dåligt. Han ville inte trava, tog fel galopp och tyckte att flygande pass momentet var onödigt. Så vi slutade på en 8:onde plats med dåliga poäng. Men i morgon är de tävling ingen, vi får se om vi får någon revansch
kissmekate.blogg.se

Åkte till tävlingen igår , var först lite osäker om jag ville ställa upp pga att det hade gått så dåligt dagen innan. Först var det stillpass. Jag hade aldrig ställt upp i det tidigare. Mitt mål var att få två försök ( om man får röd flagg på första försöket åker man ut). Men jag fick gröna flaggor och låg 3:a(!) inför andra försöket. Andra försöket gick ännu bättre, fick 2st 6:or på passen :-) Så slutade 2:a i stillpassen. Väldigt förvånad kan jag säga då det var många bra ryttare å fina hästar med. Speedpassen var direkt efter, så då var han lite trött. Fick pass på första försöket. Inte någon supertid. I andra försöket så slog han upp i galopp. Men vi slutade 4:a. Så är mycket nöjd :-) *Grattis Valtyr till sm kval i F1 :-) *
kissmekate.blogg.se
#12 - Grattis! :)
Jag och freyan ska premiär tävla (riktig tävling) nu på lördag, drop in kval på tuna :) vi ska försöka kvala i framgången

Tävlade i helgen (bara min andra i år). Ess har stått skadad i sommar så vi har ju inte tränat nått . Först t8 . Räknade lite fel på tiden så han inte värna upp men är nöjd med resultatet då han kan vara extremt passaktig. Delad 14 av 28. Sen stilpass . Det gick inte så bra. Direkt efter passläggningen går han över i galopp, fast jag fick honom i pass snabbt igen. Så noll av en domare och ingen tid. Samma sak händer vid försök 2. Men pg att han har så bra pass så lyckas vi komma på 5:e plats av 15 som kom till start. När det äntligen var dags med f2lätt var det mörkt ute. Spännande att tävla då 😄. Slog till med personligt poängrekord och låg på en 3:dje plats inför morgondagens a final. I a finalen blev tyvärr "fel" varv för oss (vänster ). Så vi sänkte oss med 0,09 poäng och hade en dålig galopp, men passen var bra. Så vi slutade som 1:a 😄
kissmekate.blogg.se
Grattis! :D
vad roligt! :)
Någon som kan berätta lite mer om Vintermästerskapen. Har n dotter som gärna vill åka dit i år men vi är nya på detta så vi har inte mycket koll. Är tävlingen över två dagar? Kanske praktiskt att bo över någonstans? Finns ingen ungdom eller junior i femgång?
Jag var ju som sagt på vintermästerskapen i år, (är samma som Valtyr, men vet inte hur jag återaktiverar mitt konto så det blev ett nytt :P )
Det är en dag i januari, en dag i februari och en dag i mars. Det fanns ungdomsklasser men det var inte i femgång, tror det var lätt fyrgång och lätt tölt som ungdomarna tävlade.
Det var en jätte kul tävling, men otroligt bökigt att tävla när det var kallt och vinter och uteboxarna var helt värdelösa det rann in vatten genom taket och var isgata på gången, tror jag betalade 800 för boxen.
Jag vet inte om jag kommer åka dit nästa år igen eftersom det var sånt pyssel på vintern, det tog lång tid att åka dit eftersom det var snöigt, lång tids väntan, svårt att rida fram då det var så många i ridhuset.

I söndags så tävlade jag på en inomhustävling. Prövade T4 för första gg (har bara kört T8 och en katastrof T5 förut). Var lite nervös över kort tempo och om han skulle klara av att tölta på lösa tyglar under tävling. Med tanke på att han är en liten grisepassare så var jag stolt över mina 4,70 p. Fick nerslag på valfritt tempo mest. Red på islandsstång och han gillade det inte så han spände sig och krullade i hop sig. På lösa tyglar gick han bäst (fick 5:or). Så helt klart nöjd, jag sa innan att får jag över 4,0 i slutpoäng är jag nöjd och det klarade jag ju! 1 plats fast jag var den enda startande 😜 I femgången så böt jag till det vanliga tränsbettet, domarna sa att han gick mycket bättre på det bettet (vilket också resulterade i 1 poäng högre i tölten ). Dock helt kass galopp då han har svårt att galoppera i hörnen i ridus/ridvolt vilket resulterade i poäng på 3,5 (normalt i höger varv mellan 5-6 p). Passen kändes inte så bra, men skrapade ändå i hop bra passpoäng på 5-5,5. Så det blev en 1 plats 😄
kissmekate.blogg.se