Sätta igång äldre herre
Halloj! Har precis börjat sätta igång en islandshingst som är född 1991. Har bara gått på korta promenader med honom nu, funderar på hur man skall fortsätta och i vilket temp. Han är inte riden på ett par år och anledningen till att han slutade ridas var pga. Att förra ägaren inte hade tid. Han har alltså inga skador utan är fullt frisk. Skall jag fortsätta promenera några gånger i veckan och utöka med att rida honom kortare rundor om ett tag? Hur hade ni gjort?
Hälsningar Astrid :)

Skulle skritta mycket i början i skogen, typ en vecka. sen skulle jag ta ut han på kortare springturer med växlande trav o skritt. Sen är det väll kanske inte optimalt o rida varje dag, glöm inte o ge han några dagar ledigt :) Longera är bra också!
Tack för svar :) självklart lediga dagar. Man vill ju inte köra på för hårt.
Eftersom skelett, leder och ligament behöver tid för att anpassa sig till belastningen så skulle jag tagit det väldigt lugnt under minst ett halvår, upp till ett år, och varvat promenader med tömkörning (inte longering eftersom det innebär repetetiva små volter) och ridning - självklart korta turer i början och öka efterhand - men rörelse är bra och en skrittpromenad är lika med uppbygglig "vila".
Hästen behöver alltså inte lämnas ifred för att vila, men kanske behöver den vara ifred för att må bra mentalt - det märker du på hästen, men ffa äldre hästar behöver röra på sig regebundet för att må bra och min gammelman älskar att jobba :D
Musklerna däremot behöver inte lika lång tid för att byggas upp igen, så om man i början varvar tömkörning med korta ridturer (kanske 15 - 20 minuter) så tycker nog jag att man på bara ett par månader kan öka upp till ca 45-60 minuter.
Viktigt att rida hästen i form, så den använder sina muskler och bär ryttaren med dem och inte "med skelettet", skritturer utan krav görs alltså bäst för hand!
Lycka till!
Tack för ett grymt bra svar :D
Jag håller med #3 Skrittpromenader a la Powerwalk är guld! Inget slappskrittande utan knata på med god fart, så du själv får upp flåset är en bra hastighet. Om hästen inte hänger med så schasa upp den så dem går snett framför dig, dvs du hamnar i en drivande position vid bakbenen/slutet på magen. Tömkörning är bra, men för äldre hästar känns det bra att börja med longreining som tillåter en friare form. Det är ju nästan samma sak som att tömköra fast man gör det "med lång tygel" o inga inspänningar eller "kort tygel". Funkar kanon att göra bara i grimma! O funkar även ute i skogen :-)
#5 jag vet inte riktigt vad longreining är - arbete på kort tygel är väl när man har träns på hästen och går bredvid och jobbar i en vanlig tygel, men vad är lång tygel? En töm? Jag är inte så duktig på tömkörning så det blir oftast en väldigt fri form där med (brukar inte spänna in honom heller) men jag tycker det är lättare att se vad pålle gör när jag kommer lite längre ifrån honom och att det är lättare att få till lite jobb när jag har en töm att rama in yttersidan med.
Longreining är i princip vad det låter som, man går bredvid hästen med långa tyglar. Nånstans vid hästens rumpa är lagom. Man går på "insidan" hästen och har inga inspänningar eller gjordar. Tygeln/tömmen får hänga fritt över hästens rygg. Jag är ju bara en glad amatör men två bilder har jag lyckats skrapa ihop! På den grå hästen gör vi en öppna på fyra spår(det tvistas ju om hur många spår en öppna är, beroende på vilken lära man följer). Då hamnar jag lite bakom hästen, och i det här fallet vid staketet eftersom öppnans insida är där. När man blir bättre på det så gör man istället öppnan inåt paddocken, jag lyckas bara ibland med det… Det går oxå att få till sluta, skänkelvikning, voltarbete, kort trav(du går, hästen travar=jättesvårt för islandshäst!) och mycket annat. Det är en väldigt bra arbetsform för äldre stela hästar eftersom de inte behöver bära belastningen av ryttaren och de får arbeta genom kroppen på ett mjukt och lugnt sätt. Alla mina hästar älskar detta! Det finns en.bra video att köpa av Ellen Ofstad och Piet bakker. Kostar ganska billigt och är lätt att hänga med i, om än något tråkig ;-) "longreining" heter den.
Det är skillnad på longering och long-reining. Det ser bara väldigt lika ut när man skriver ihop long-reining. Det är lurigt, termen är engelsk och därför två ord, men används på svenska och ska därför skrivas ihop enligt svenska Skrivregler. Bindestreck är fel enligt alla regler, men gör det hela lättläst och är enligt mig en godtagbar kompromiss. :)
TS - ursäkta trådkapandet om språk, ville bara klargöra!
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Ok tack då mycket!
#7 tack för ett bra svar :D Det ni gör ser ut ungefär som det jag gör när jag tömkör - fast jag har tömkörningsgjord. Men hur lång är din "långa tygel"? Känns som min töm är vääldigt mycket för lång, det blir jobbigt!