Hur passar man?
Hej alla isismänniskor!
Jag är medryttare på en femgångare, där passen dock aldrig tagits fram. Men jag skulle först och främst vilja veta hur man gör för att få pass. Är det som med galopp, att man ger en skänkel, eller är det mer avancerat än så?
Och sedan undrar jag hur man lär en isis passgång, om den nu är potentiell femgångare? Och går det ens om han är 14 år?
Hälsningar från Elucai
Jag skulle tipsa dig om att ta med någon som är duktig på just femgångshästar och pass för att visa dig om du aldrig har gjort det förut. Det är lätt att hästen går fel och då gör det mer skada än nytta.
Dessutom vet du ju inte hur det ska kännas när det är "rätt" om du inte gjort det tidigare.
Har du sett någon annan göra en passläggning förut?

Finns säker olika sätt hur man lägger pass. Men jag gör på följande sätt : trampar ner lite extra i stigbygeln på yttersidan, fattar galopp (fulgslopp) i helst bara 2 steg, gör halvhalt på innertygeln = pass. Sen trycker jag på med båda skänklarna och ev små halvhalter på inner.
kissmekate.blogg.se
Att lägga pass är mer avancerat än att ge en "galoppskänkel" och som killen skriver finns det olika sätt. Dock är det absolut inget man ska ge sig på utan tränare när man inte kan och absolut inte på en otränad häst. Flygande pass är en gångart som kräver en del från hästen och skaderisken är hög i och med hastigheten, rörelsemönstret och att minsta lilla balansfel kan få hästen att slå upp (hamna i galopp, oftast korsgalopp).
Att börja träna pass på en häst kan dessutom påverka övriga gångarter negativt, så man bör veta vad man gör innan man börjar träna pass på en häst. Nu tar jag för givet att du inte tänker börja träna pass på en häst som inte är din utan ägarens tillåtelse, men vill du lära dig rida pass är det bästa att ta lektioner, på en häst som har tränad pass för att få in tekniken och känslan. 🙂
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Okej!
Tack så mycket allihopa! :)
Om du är medryttare så måste du prata med ägaren före du lägger eller försöker läggapass. En del, jag själv iinräknat, har hästar med anlag för pass men som ägare vill man inte låta plocka fram den. (jag har t.ex. en häst vars skalle inte klarar hetsen som blir i pass. På honom vill vi hellre ha den riktigt grymma ökade tölten). Men annars säger jag som ovanståenden -ta hjälp av tränare. Och börja gärna på en häst som kan :-)