Torr hud?
En av våra hästar har börjat flagna från huden och jag har ingen aning om vad det kan bero på.. Vi har testat allt känns det som - mjukgörande salva, hibiscrub, vegebomsalva, låtit det vara och bara tvättat av med vatten. Det går ändå inte bort. När det var som värst så fick han som skorpor i huden, men det verkar varken göra ont eller klia. Det började under magen vid sadelgjorden och vi trodde att det kunde vara att den var fuktig och låg emot. Jag har låta honom vila från sadelgjorden ett tag och sedan bytt gjord men det kommer tillbaka igen. När det var som värst så var det även på gananascherna och vid manen men det har försvunnit nu. Red barbacka idag och insåg att det kommer vid friktion mot huden, hittade flaggor både uppe på ryggen och där jag hade haft benen. Någon som har en idé om vad det kan vara??
eksem? ;o
Medarbetare på bildredigering! :)
Nja, det kliar ju som sagt inte och är mest på magen och andra ställen där det blir friktion.. I början var jag orolig för det, men han kliar sig inte och har inte heller ont. Ett tag funderade jag på regnskollor men hibiscrub funkade ju inte och han har inte längre skorpor/"bölder" så jag vet inte.. Vi rakar iallafall på de mest utsatta ställena och försöker hålla rent och torrt. Kanske får kontakta veterinären igen (sist så gissade de på att det blev så av fukt och sa att vi skulle hålla rent och torrt) men jag vill avvakta lite eftersom att han inte lider av det..
svamp, parasit/mask eller nåt sådant, nu vet jag inte så mycket om häst-sjukdomar, men jag kommer ihåg när min medryttarhäst hade fått ringmask, då hade hon som en stor sårliknande med skorpa precis under sadeln.
men ja om det uppstår av friktion… vad klurigt. Kan det vara något han saknar i sin diet eller om han har fått något skabbliknande, men skabb kliar väl också antar jag?
har du prövat att ringa och rådfråga veterinär?
Medarbetare på bildredigering! :)
Låter som svamp. En del hästar i mitt stall har haft det. Och det kan se ut som vanliga sår/flagnande hud. Några har kliat sig och andra inte.
Jag har också funderat lite på svamp, men brukar inte huden bli kal då? Vi har haft en häst tidigare som fick svamp av fuktig päls, han blev helt kal på magen då. Det här är mer att pälsen sitter kvar trots att huden flagnar.
Jag ska nog ringa veterinären och rådfråga i veckan, ville bara höra lite teorier från er först :)
Njae jag vet faktiskt inte. Tror det säkert är olika. Det tog väääldigt lång tid för veterinären att lista ut att det var svamp som hästarna hade faktiskt. Fanns liksom inga skrapprov som kunde göras eller några tester över huvud taget. Men det visade sig på några just som du beskriver, flagor där sadelgjorden sitter. Hoppas det inte är det bara! Då blir det virkon och storsanering av stallet sen.. :(
Det beror nog på vad för typ av svamp hästen har fått ;) det finns ju såklart smittsamma svampsorter som tex ringorm (känner faktiskt inte till någon annan, vad var det hästen i ditt stall hade?), men svamp kan ju även komma från fuktig päls. Ringorm ser det inte ut som, det blir ju kala fläckar och ser inte alls ut som det här.. Men man vet ju aldrig. Tycker dock att det borde ha smittat till de andra hästarna då.. Men tack för tips :) det kan ju kanske vara någon annan slags svamp..
Oj, hm, vad lustigt… Svamp var en tanke hos mig också.
Förlåt om det redan står någonstans, men har han några besvär av det? Alltså visar han ömhet, smärta eller så? Eller är han "som vanligt"?
Tyvärr kan ringorm ha en inkubationstid på upp till 70 dagar… Men som du säger så ger de kala fläckar, så om du vet hur det ser ut så borde det ju inte vara det!
Nej det var inte ringorm. Vet inte vad det var för svamp.. Inget farligt för hästen mer än att det kliade på vissa och att det var smittsamt. Detta var i somras som hästarna hade svamp.. Troligtvis kom det utifrån när hästarna har varit iväg på tävlingar.