Islandshäst vs. ponny
Islandshästar och "vanliga ponnyer" i samma storlek, skillander/likheter?
Vill vidare utveckla en diskussion som pågår på ridsport i fokus, om olika hästars viktbärande, och se vad ni islandshäst-bitna tycker om detta :)
Jag anser att det är skillnad mellan ponny och ponny såväl som mellan islandshäst och ponny eller islandshäst och annan häst. Jag kan se större likheter mellan kallbloden exempelvis än mellan en indelning baserad uteslutande på mankhöjd.
Sedan är det enligt mig även skillnad på islandshäst och islandshäst, både i kroppsbyggnad, förutsättningar och annat.
Men det som framförallt skiljer islandshästen från en "vanlig" "ridponny" är väl de extra gångarterna och vikten av att känna av takten i den gångart du rider i för att få den ren.
Jag tror att islandshästens isolering på Island jämfört med aveln på "vanliga ponnyer" i resten av världen har påverkat hästarna till att bli väldigt olika och med olika förutsättningar, trots samma storlek, men det är bara en tes :)
Oj svårt att sätta fingret på vad det är :P
Men det är stor skillnad, red mkt ponnyer och höll på med hoppning innan jag började seriöst med isisarna.
Sista ponnyn jag red var en connemara som va 143 i manken, sålde henne och sen red jag min hingst som är 143 i manken ganska länge, sen åkte jag och hälsade på henne och red ett pass på henne och oj vilken skillnad det var, lika stora men ändå så himla olika :P
Connemaran, nervigare och tittigare, stötigare gångarter, mer långsmal, man såg större ut på henne.
Isisen, cool aldrig rädd för nåt, stora men ändå väldigt mjuka och behagliga gångarter, en vanlig häst kräver mkt mer av ryttaren när det gäller sitsen för annars skumpar man. Isisen kräver mer ridning för att gå bra i gångarterna, trav kan inte bli så mkt mer än trav liksom. känns inte större men sväljer mer storlek på ryttaren, har svårt att tro att min tränare skulle kunna sitta upp på henne utan att det ser heldumt ut.
Jag håller med dig, red också mycket ponny innan islandshästarna, och det är ganska stor skillnad i hur "stor" man känner sig. Det känns som att det är mera häst när man rider islandshäst tycker jag.
Jag hade en C-ponny tidigare i livet, jag har själv inte växt sen dess (några kg tyngre… dock ;) och jag upplever att Isisen känns större, även om de inte nödvändigtvis är det. Mitt Isis sto är bara 128 cm och min C-ponny som jag hade var ca 134 cm, men ändå känns Islandshästen större. Kanske för hon har större huvud grövre ben och är men kompakt!? Sen självklart gångarterna. Älskar dock ponnysar och det var även därför jag började med Islandshästar, för de är små och kompakta och roliga att rida som en ponny, fast de har ännu mer att ge, fler gångarter osv. Gillar små hästar :)
Jag red en D-ponny för många år sen, han va ca 145cm hög. Väldigt "lite" häst framför mig, kändes som jag höll i bettringarna. Då var jag iofs mest van att rida halvblod. Men den ponnyn kändes liten öht o jag kände mig jättestor. Red en polsk arab på ridskolan några år senare, han var precis över ponnygränsen, typ 149cm. Han kändes mycket större än ponnyn fastän det bara var några cm. Sen träffade jag min lilla isis-märr i våras. Nu snackar vi liten tös, ca 131 cm. Men det är mycket mer häst i henne än i Dorren (ponnyn) eller Otto (araben)! Jag blir lika förvånad var gång jag sitter av, över att märka hur himla nära det är till marken. Likaså när jag testade att lägga mig ner bakåt på ryggen på henne. Hade en nordsvensk som ung, på honom nådde jag korset med skallen när jag la mig bakåt. På isis-tjejen hade jag huvudet på svansroten. Kändes skumt!
Sólbrá känns som en stor häst och jag känner mig inte alls stor på henne, även om jag kan tycka jag ser stor ut när jag ser bilder. Öht är alla isisar jag ridit väldigt mycket häst. Varför vet jag inte, kan inte förklara det.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet